Geen categorie

Wat blijft er mislopen ?

Dagelijks krijgen we een overzicht van de coronacijfers. Sciensano maakt daarvan ook telkens een mooi samenvattend en overzichtelijk persbericht van de evolutie in die cijfers.

Zelf bekijk ik ook elke dag die perssamenvatting. Als je een langere periode dan analyseert, kom je tot de vaststelling dat het aantal besmettingen -in weerwil van sommige krantenkoppen- niet stijgt. Maar dan moet je wel even de moeite doen om het aantal besmettingen te relateren aan het aantal testen die dag.

Ik maakte die oefening voor de dagen vanaf 21/5 tot en met 28 mei. En stelde vast dat op 23/5, 2,62% van de testen positief was. Op 24/5 was dat 2,24%, op 25/5 zelfs 3,66% en op 26/5 was het 2,69%. Alle andere dagen bleef het cijfer van het aantal besmettingen onder de 2%.

Het totaal aantal besmettingen periode 21/5- 27/5, was goed voor exact 2% van het aantal testen in de overeenkomstige periode. Vandaag, op 28/5 waren er in cijfers 257 besmettingen op 13.917 testen, goed voor maar 1,84%. Als ik dan de periode 21/5 tot en met 28/5 bekijk (98.597 testen en 1951 besmettingen) daalt het gemiddelde zelfs een klein beetje, naar 1,97%

Maar bekeken naar de bron van het aantal vastgestelde besmettingen komen toch wel de verontrustende cijfers in de woonzorgcentra (WZC) naar voren. Zo kwamen op 24/5 bijna 50% van de besmettingen uit WZC. Vandaag op 28/5 is dat opnieuw 50%. Over de gehele periode (21/5 t/m 28/5) is maar liefst 27% van het aantal besmettingen afkomstig uit de WZC.

Wij herinneren ons allemaal nog wel de erg alarmerende cijfers, in het begin van de coronacrisis, vooral wat het aantal overlijdens betreft in de WZC. Toen vooral vermoedelijk coronagerelateerd want er waren weinig tot geen testen uitgevoerd. Ook in de Kempen in een WZC in Geel (home Laarsveld) telde men op 3 weken tijd maar liefst 39 overlijdens. https://www.hln.be/in-de-buurt/geel/home-laarsveld-telt-39-overlijdens-op-drie-weken-tijd-situatie-nog-zeer-ernstig-maar-we-zijn-het-tij-aan-het-keren~a8497273/ Van recentere datum zijn het aantal vastgestelde besmettingen in Smeedeshof in Oud-Turnhout. 35 bewoners en 25 medewerkers die positief hadden getest.

Het is toch op zijn minst erg verwonderlijk te noemen dat in een beschermde en afgeschermde omgeving als de WZC een zo hoog aantal besmettingen blijft voorkomen…Minister Beke moet hier toch eens een ernstig onderzoek naar voeren.

Standaard
Geen categorie

Geen rook om je hoofd

Het ziet er steeds meer naar uit dat een heropening van de horeca, zich in de eerste plaats zal afspelen op de terrassen. Volgens Het Laatste Nieuws wordt Vlaanderen één groot terras.

Safety first

Dat alle mogelijke maatregelen moeten worden getroffen om ons te beschermen tegen Corona is duidelijk. Meer plaats voor terrassen kan er zeker toe bijdragen dat mensen sneller geneigd zullen zijn om na heropening een terrasje te doen.

De rook om ons hoofd doen verdwijnen

Maar wat met het aspect van roken op die terrassen. Om te beginnen stel ik me de vraag in hoeverre uitgeademde sigarettenrook (die via de longen en de luchtwegen passeert) al dan niet covid 19 gevaarlijk is ?!

Maar het is hoe dan ook niet aangenaam als je bij het nuttigen van een snack of het drinken van een koffie, omringd bent door rokers. Wij zoeken altijd naar een plaatsje waar we er zo min mogelijk last van kunnen hebben. Vaak betekent dat dan ook dat we beter binnen gaan zitten dan op het terras. Maar net dat binnen gaan zitten schrikt ons nu nog een beetje af.

De forcing voeren

Is het nu het moment om de forcing te voeren om ook de terrassen rookvrij te maken ?! Ja, als het effectief zo is dat de gezondheid van eenieder primeert. Nee, als je weet dat er nu al flink wat -financiële en materiële- inspanningen zullen moeten worden geleverd door de horecauitbaters.

Dus nee, ik pleit niet om die bazooka nu in te zetten. Het zou trouwens best wel eens kunnen zijn dat de sector dan een bazooka tegen mij zou inzetten. Maar ik durf wel pleiten voor het rookvrij maken van een gedeelte van de terrassen. Dat zou het leven in het nieuwe normaal voor iedereen veraangenamen. En waarom zouden (lokale) overheden hiertoe geen financiële impuls kunnen geven ?

Tot slot dit goede voorbeeld : Café Anvers in Tilburg, waar we ook wel eens passeren, heeft al 5 jaar een deel van het terras rookvrij gemaakt. Voor mensen, die zoals ik, een beetje astmatisch zijn, is het een echte verademing

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/2135420/uniek-sigaretten-verbannen-van-terras-cafe-anvers-in-tilburg

Standaard
Geen categorie

Fusie : het verhaal van Heren en lieden

Stadsregio Turnhout - Wikipedia

Einde 1999 kwam, onder impuls van (Ere)Burgemeester Hendrickx de vzw regionaal Stedelijk gebied Turnhout tot stand. Na de mislukte fusie van 1977 zou dit samenwerkingsverband tussen Turnhout, Beerse, Vosselaar en Oud-Turnhout tot een sterker geheel moeten leiden. Maar eigenlijk was dit het begin van te weing stapstenen en te veel struikelblokken. Lees verder

Standaard
Geen categorie

Een dooie boel.

UpDaTe | ALLE TOT NU TOE OP DONDERDAG 26 OKTOBER IN THAILAND ...

Ik heb in het verleden regelmatig mijn scepsis uitgesproken in verband met het winkelgebeuren in Turnova. Dat die 40 winkels die Turnova aankondigde er niet zouden komen bijvoorbeeld. Maar dat heeft me niet belet om alle betrokkenen heel veel succes te wensen bij de officiële opening die voor half maart dit jaar was voorzien. Lees verder

Standaard
Geen categorie

Ik heb honger *

*Wie al is gaan kijken naar de musical DAENS, heeft het zeker ook gehoord. Het moment waarop Daens vanaf zijn preekstoel ‘Ik heb honger, hoor ik in de straten’ buldert naar de Woeste’s van zijn tijd. Als ik de voorbije dagen enkele keren de mensen zag aanschuiven voor een voedselpakket dacht ik aan dit fragment. Lees verder

Standaard
Geen categorie

Verplicht vervreemden

Tomorrowland of Gentse Feesten? - Weekendesk

Vandaag werd beslist, om vanaf 18 mei, fase 2 van de lockdown-exit te laten ingaan. Wie een abonnement heeft mag dan opnieuw apen en/of bonobo’s gaan bekijken in de Antwerpse Zoo of in Planckendael. De anderen zijn gedwongen om nog een tijdje in hun eigen kot de aap uit te hangen. Lees verder

Standaard