Is diversiteit op de werkvloer nog een echt aandachtspunt ? Ik vraag het me af ! Destijds, toen ik het ACV vertegenwoordigde in regionale overlegorganen als het sub-regionaal-tewerstellingscomite, later omgevormd tot sociaal-economische regionale raad (serr) nog wel
In die tijd -ja, ik besef dat dit erg oud en versleten klinkt- was ik voorzitter van de werkgroep risicogroepen en mee voortrekker van diversiteitsplannen op de werkvloer.
Vandaag ben ik als gepensioneerde uiteraard niet meer actief in deze materie, maar voel me nog altijd wel erg betrokken bij deze problematiek. Al bekijk ik een en ander nu vooral op Turnhouts niveau.
Louter cijfermatig hebben we een steeds groter wordend probleem. 5 jaar geleden, in mei 2015, was 42% van de Turnhoutse werklozen, van vreemde origine. (Totaal aantal wl=2461) In cijfers : 1040. Nu, mei 2020 tellen we al 54% werklozen van vreemde origine. In cijfers : 1283 (totaal aantal wl=2397)
In de periode juni 2019 t/m mei dit jaar weren in onze stad 2790 vacatures rechtstreeks bij VDAB gemeld. Daarvan staan er nog 263 open. Nochtans is de werkloosheid, het voorbije jaar met 314 eenheden gestegen. Je kan dus terecht stellen dat er sprake is van een mismatch.
Vraag die zich stelt : wat zijn dan de oorzaken van die mismatch ? Dat de toename van mensen van vreemde herkomst in Turnhout de voorbije 5 jaar enorm toenam, zie je zeker ook in de cijfers weerspiegeld. Maar hoe zwaar weegt het gebrek aan voldoende kennis van het Nederlands ? Is er ook een mismatch omwille van een te lage scholingsgraad en gebrek aan competenties (vaardigheden) ? Of stellen er zich problemen inzake mobiliteit en kinderopvang.
Een mogelijke oorzaak kan ook zijn dat veel nieuwkomers “nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt” om redenen zoals traumaverwerking (Mensen die gevlucht zijn voor oorlog en geweld) of andere psychologische redenen.
Tenslotte zal zeker ook de afkomst, het kleurtje van nieuwkomers meespelen. Maar vooraleer te roepen “dat het allemaal met racisme en discriminatie” heeft te maken, is een onderzoek naar alle redenen van gebrek aan kansen, gebrek aan diversiteit noodzakelijk.
Ik durf dan ook aandringen dat Turnhout in het relanceplan hiertoe middelen zou vrijmaken. Temeer omdat opleidingen in taal, beroep en integratie wekenlang hebben stil gelegen waardoor de “achterstand op de arbeidsmarkt ” Voor velen sterk is opgelopen.
