Geen categorie

Brussel gooit er met zijn klak naar

Broodhuis BRUSSEL-STAD / BRUSSEL foto

Brussel en corona-besmettingen : ze gooien er met hun klak naar. Een korte tijdslijn van een 4-tal dagen maakt duidelijk dat ze zo maar wat komen vertellen. Zo zou op 28/7 slechts 2% van de geteste gevallen positief zijn…Maar één dag later rapporteert de hoofdarts van de Brusselse Sint-Jan-kliniek al een positiviteit van 7%

Op 25/7 klinkt het wat Brussel betreft als volgt : Het gemiddeld aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus is in de week van 15 tot 21 juli toegenomen tot 215,6 per dag. Het gaat om een stijging met 63 procent tegenover de week voordien. In Brussel is er een daling met 8 procent. https://www.bruzz.be/samenleving/gemiddeld-aantal-besmettingen-stijgt-maar-niet-brussel-2020-07-25

27/7  : Als Brussel lage besmettingscijfers kent, zou dat wel eens deels aan een sterke onderrapportage kunnen liggen. Dat kaarten huisartsen aan. “De politiek moet dringend werk maken van meer ruimte en personeel om te testen.” Overigens heeft meer dan 30 procent van de Brusselaars geen huisdokter, en is het voor hen dus al helemaal onduidelijk hoe ze aan een test kunnen komen.

https://www.bruzz.be/samenleving/artsen-vrezen-onderrapportage-we-moeten-niet-fier-zijn-maar-ongerust-2020-07-27

27/7 De Wever stelde maandag in ‘De Ochtend’ op Radio 1 dat het hoge aantal besmettingen in Antwerpen in vergelijking met elders in België te wijten zou zijn aan het hoge aantal testen dat in zijn stad wordt afgenomen. https://www.standaard.be/cnt/dmf20200728_95311558

28/7 “Bij ons zijn 2 procent van de geteste gevallen positief, terwijl dat cijfer in Antwerpen toch een stukje hoger ligt, rond de 4 à 5 procent”, zei Neven tijdens een studiogesprek in “Terzake”.  https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/28/hoe-is-de-coronasituatie-in-brussel/

29/7   “Situatie in Brussel erg verontrustend, indien nodig Antwerps voorbeeld volgen”

De hoofdarts van de Brusselse Sint-Jan Kliniek luidt de noodklok over de vele positieve coronatests die de laatste dagen in zijn instelling worden afgenomen. In Terzake zei hij woensdagavond dat zo’n 7% van de patiënten er positief test, amper minder dan in de stad Antwerpen.

https://www.gva.be/cnt/dmf20200729_97121635/situatie-in-brussel-erg-verontrustend-indien-nodig-antwerps-voorbeeld-volgen

Hoe dan ook zit Brussel met een probleem. Niet één maar meerdere zelfs. Een chaos wat testen betreft maar ook een chaos wat communicatie betreft.

Maar er is redding op komst

Ik stel voor dat ex-provinciaal gedeputeerde Ludo Helsen, Brussel ter hulp snelt. Deze man bewees in het RTV nieuws van 28/7 ll, ook heel goed te zijn in er zijn klak naar te gooien. In enkele ferme slagen onder de gordel haalde hij snoeihard uit naar Antwerpen. En hij deed dat zonder enige kennis van noch inzicht in de concrete situatie van deze zwaar getroffen stad. De arme man wist zichzelf gestraft door het, volgens hem, lakse coronabeleid van Burgemeester Bart De Wever.

Ook voor Brussel telt het principe meten is weten, niet meten is blindvaren

Standaard
Geen categorie

Schietkraam

Belgiumdigital forum

Turnhout kermis kan coronagewijs niet doorgaan. Hierover werd ruim op tijd een verstandige beslissing genomen door het Turnhoutse beleid. Dat Brussels burgemeester Close recent nog de beslissing nam om de Zuidfoor wel gedurende een maand te laten doorgaan was alleszins niet erg verstandig. Nu heeft hij ambras met de foorkramers, die al aan de voorbereidingen bezig waren.

Schietkraam

Er is, zeer begrijpelijk, al enige tijd corona-moeheid bij veel mensen. En dat komt ook sterk tot uiting op sociale media, vooral omdat de sociale bubbel is ingekrompen tot 5 vaste personen tot einde augustus.

Een eenvoudige maatregel, dat wel. Maar gemakkelijk toe te passen dan weer niet. Want het is opnieuw kiezen wie wel en wie niet tot die bubbel mag behoren.

We hebben allemaal enkele maanden moeten leven ‘zonder bubbel’. Als de overheid op een bepaald ogenblik ‘plots’ heel soepel is en wijzigende bubbels van 15/week toelaat…dan is het niet fair om ‘te schieten’ op wie van die mogelijkheid gebruik heeft gemaakt. Als de overheid -zelfs met kleurencodes- reizen van en naar het buitenland toestaat, dan is het niet fair te schieten op wie daar gebruik van maakt. Als de overheid er niet in in slaagt om samen met de versoepelingen een transparant, accuraat en goed werkend contact-tracing systeem op poten te zetten… (nog steeds niet trouwens…) Als de overheid enkel quarantaine kan aanbevelen en niet controlerend afdwingen…(zou nu wel dwingend worden in de Provincie Antwerpen)

De toestand is nu wat het is en -om het niet nog te verergeren- durf ik dan ook een oproep doen aan iedereen om je naar de opgelegde maatregelen te schikken. En niet langer ‘te schieten’ op god of klein pierke die zich ‘in onze ogen’ niet zou houden aan de maatregelen

Voor de handhaving moeten we rekenen op onze ordediensten !! Vooral daar en bij wie, maatregelen uit onwil, niet worden opgevolgd !!

Belangrijke toevoeging

Als door deze maatregelen het aantal besmettingen kan worden afgeremd, dan is dat voor iedereen, binnen en buiten de provincie een goede zaak. Bovendien moet je weten dat Ranst 116/100.000 besmettingen telt. Deze gemeente grenst aan Nijlen en Lier. Beide gemeenten maken deel uit van een ander arrondissement, Mechelen. Zandhoven (38/100.000) grenst dan weer aan Grobbendonk, een gemeente van het arrondissement Turnhout. en Malle (32/100.000) grenst aan Rijkevorsel, Beerse-Vlimmeren, Lille-Wechelderzande, allen gemeenten uit het arro Turnhout… Zo is voor het mij duidelijk, dat het niet voldoende is om enkel het arrondissement Antwerpen deze maatregelen op te leggen…Tot slot nog even vermelden dat in de hoofdstad van het arrondissement Turnhout, het aantal besmettingen 22/100.000 beloopt.En covid 10 laat zich niet tegenhouden door (gemeente- of arrondissement) grenzen

Standaard
Geen categorie

Turnhoutse -corona-bekommernissen

Het zit echt wel niet goed met de stijging van de corona-besmettingen. Niet dat de cijfers voor Turnhout nu echt alarmerend zijn. Maar waakzaamheid is wel meer dan geboden. Want de risicofactor -18- voor onze stad nadert de 20/100.000 besmettingen

Ik maakte zonet mijn corona-bekommernissen over aan de waarnemend burgemeester van onze stad, Jan Van Otten.

De recente cijfers :

Turnhout

  • Nieuwe gevallen op 22-07-2020: 5 (+3%)
  • Nieuwe gevallen voorbije 3 dagen: 5 (+3%)
  • Nieuwe gevallen voorbije week: 8 (+4%)
  • Nieuwe gevallen voorbije maand: 16 (+9%)
  • Totaal aantal gevallen: 200
  • Gevallen per 1000 inwoners: 4
  • Daggemiddelde voorbije week: 1
  • Laatste geval: 22/07/2020
  • Gevallen per km²: 4
  • Risico factor = gevallen laatste week per 100.000 inwoners: 18
  • Aantal inwoners: 44664
  • Oppervlakte (in km²): 56
  • Inwoners per km²: 797
  • Welvaartsindex: 96

De bekommernissen

inzake het coronavirus maak ik me erg ongerust. Elke keer als ik over De Merodelei, door de Gasthuisstraat of omliggende straten fiets zie ik groepjes van jongeren van allochtone origine die mekaar begroeten alsof corona niet(meer) bestaat. Handjes/vuistjes geven, een omhelzing…en wat de corsendonk-appartementen betreft, ook daar merken wij helemaal niets van het toepassen van de coronamaatregelen. Ook deze mensen zitten samen op de banken, nergens een mondmasker te zien en op mijn vragen aan de werkgever/huisvester CERVO uitzendbureau (Nederland) over welke maatregelen zij toepassen komt géén enkel antwoord. Volgens mij moet er dringend een massieve communicatie-actie volgen naar die diverse groepen in de stad…

Jan Van Otten zal dit opnemen met de Turnhoutse crisiscel en dat doen ze best heel snel want… volgende week, de avond van 30 juli, begint het offerfeest.

Het lijkt me dan ook dringend om ondermeer via de moskeeën , in de juiste talen, een oproep te doen om de coronamaatregelen  zeer strikt na te leven…vooral wat de ‘bubbels’ en mondmaskers betreft

Standaard
Geen categorie

Wie schrijft…

De toetsenbordindeling wijzigen van QWERTY naar AZERTY - Decomputer.be

De meesten verwachten dat na wie schrijft, die blijft volgt. Maar ik wil er liever van maken : wie schrijft…die wil vooral gelezen worden. Dat is zo voor auteurs, journalisten en bloggers. Met andere woorden : ikzelf wil niet aan die logica ontsnappen.

En in alle bescheidenheid gezegd : ik mag echt niet klagen wat betreft ‘ik wil gelezen worden’. Integendeel. Momenteel mag ik mij verheugen in meer dan 31.100 lezers dit jaar, voor mijn blogs. Dat is gemiddeld -4.442- per maand. Ter vergelijking : over het hele jaar 2018 waren 31.700 lezers geïnteresseerd in mijn schrijfsels.

Armoede aanpakken

Ruim 30 jaar geleden was ik deelnemer aan de stuurgroep (binnen het OCMW) over de besteding van de gelden die aan Turnhout werden toegekend in het kader van armoedebestrijding. Meer bepaald over de S.I.F.-middelen (sociaal impulsfonds)

Trefpunt Toreke

In die periode leerde ik ook Paul Dierckx kennen. Paul Dierckx en Magda Strauven startten in 1989 met hun project op Klein Engeland met als doelstelling kansarmen een plaats te geven waar zij zelf konden en kunnen meewerken aan de uitbouw van de locatie, trefpunt Toreke genaamd. Heden ten dage beter gekend als de Klein Engelandhoeve.

Paul is een fervent aanhanger van ‘Père Joseph’, de Franse priester Joseph Wresinski die in 1957  de internationale beweging ATD/Vierde wereld oprichtte, tegen armoede en uitsluiting in de wereld.  Naar aanleiding van het 30-jarig bestaan van deze vereniging, op 17 oktober 1987, ontstond zo de jaarlijkse actie ‘werelddag van verzet tegen extreme armoede’

In het overleg rond armoede-aanpak in onze stad, was Paul steeds weer de pleitbezorger van

*ervaring en kennis te delen

*medestander te zijn met armen in het kader van beleidsbeïnvloeding.

Kennis delen

Het is omwille van het belang van die kennis te delen dat ik vele jaren geleden ben begonnen met  opiniestukken te schrijven op de toenmalige “Gazet Van Turnhout”

Nog voor die tijd werd me gevraagd om in het nieuwsprogramma wat Paul Van Zummeren (zaliger) verzorgde op een vrije radio in Turnhout, een wekelijks rubriekje te wijden aan de sociale wetgeving.

Later, na de oprichting van Radio Tos, heb ik dat daar nog enkele jaren in een eigen programma gedaan.

Officiële cijfers

Vandaag is het delen van kennis nog steeds een wezenlijk onderdeel van mijn blog op wolput.com. Zo bijvoorbeeld wat het opvolgen van de grote demografische (lees : bevolking) verschuivingen in  Turnhout betreft. Of een bijna maandelijks overzicht van de evolutie en verschuivingen in de werkloosheidscijfers. Met Arvastat als bron. Ook beleidsbeïnvloeding is nooit ver weg !

Ook heel wat statistische uitgaven die Vlaanderen opmaakt worden door mij wel eens uiteen gezet in een blog. Zo bijvoorbeeld de stadsmonitor, de lokale Inburgerings- en Integratiemonitor en de statistieken inzake verhuisbewegingen van erkende vluchtelingen. Ook de provinciale databank is een dankbaar instrument om mijn lezers van allerlei nuttige en relevante informatie te voorzien.

Een ander voorbeeld, wat veel verder reikt dan Turnhout is een cijfermatig onderbouwde blog over de ‘hardnekkigheid van PS-voorzitter Magnette’. Het is deze blog die momenteel voor 2020 op nummer 1 staat (met bijna 1.600 lezers)

De samenleving in onze stad is in die afgelopen 30 jaar heel sterk van ‘aangezicht’ veranderd. Vandaar ook dat mijn blogs ondertussen over veel meer gaan dan enkel de ‘pure armoedeproblematiek van de  Binken’

Te oordelen naar de nog steeds stijgende belangstelling voor mijn blogs, zijn er heel wat mensen die duidelijk behoefte hebben aan concreet en correct cijfermateriaal.

Al blijkt juist het gegeven van  die cijfers, door sommige anderen dan weer te worden bestempeld als ‘vergif’ voor Turnhout…Maar die laatste ‘categorie’ van enkelingen die mij liever ‘het zwijgen willen opleggen’ is  nu net het minste van mijn zorgen.

Zo lang zo veel mensen mijn blogs blijven lezen en waarderen, zal ik doorgaan met de waarheid onder mijn lezers-ogen te brengen.

Standaard
Geen categorie

Hulp gevraagd…

Open Brief   Zondag 19 juli 2020

Wie kan mij helpen te begrijpen ?!

Aan de politici, leiders van ons land op eender welk niveau

Aan de experten, van eender welke discipline,

Aan de virologen eender waar ‘ten lande’

Aan de journalisten

Ik heb slechts één -weliswaar-belangrijke vraag voor jullie allen. En wel deze : Wie kan mij helpen te begrijpen…

*waarom de afgelopen week niet alleen het aantal corona-besmettingen de hoogte in ging, maar vooral ook de erg verontrustende berichtgeving daaromtrent ‘met de minuut’ erger werden.

*Waarom minister Wouter Beke maar niet krijgt uitgelegd, of dat alleszins niet wil, waarom de contacttracing nog steeds erg krakkemikkig verloopt en men nu al weken vecht tegen zogenaamde kinderziektes ervan

*waarom een aantal van zijn collega’s ‘via een raam ontsnapten’ om niet langs de pers te moeten lopen, bang wellicht voor enkele concrete maar belangrijke vragen over corona en zo. De minister van ondermeer inburgering wilde blijkbaar enkel maar wat zeggen over de zopas benoemde gouverneurs…

*waarom minister-president Jambon aandrong op een snelle bijeenkomst van de veiligheidsraad, waarna Wilmès beslist dat het overlegcomité samenkomt om te beslissen…dat er niets werd beslist.

*waarom op zondagmorgen géén enkele beperkende maatregel werd genomen om de opstoot van besmettingen, de zogenaamde 2e golf, te stoppen ? Enkel een vermanend vingertje van de politie moet iedereen terug op het goede spoor trachten te zetten…

*is mijn conclusie dat er de afgelopen weken louter ‘corona-paniekvoetbal’ werd gespeeld dan een juist besluit ?

*waarom de burgemeester van Beringen, die via sciensano op de hoogte werd gesteld dat er een onderzoek naar een cluster in de Turkse gemeenschap wordt onderzocht, blijft volhouden ‘van niets te weten’ en blijft ‘gebaren van krommenaas’. Of is deze man gewoonweg een ‘ongelovige Thomas’ ?

(burgemeester Thomas Vints (CD&V)

*hoe ik opnieuw vertrouwen kan krijgen in de overheden van dit land ?

Het is misschien moeilijk om mij een éénduidig antwoord te geven op mijn vele thema’s die ik maar niet kan begrijpen…maar éénduidigheid is ook wat ontbreekt bij de huidige regering…

Ik wil u allen alvast bedanken voor de aandacht die u geeft aan deze brief.

Met vriendelijke maar ook gemengde gevoelens,

Een landgenoot,

Dré Wolput

Emiel Verreesstraat, 40/7

2300  Turnhout

wolput.dre@telenet.be

0475/20.44.30

Standaard
Geen categorie

Coronacijfers stadsregio

Het gaat al enkele dagen de verkeerde kant op met het aantal corona-besmettingen. Mogelijk zal morgen zondag, worden beslist door de Belgische autoriteiten, dat een aantal versoepelingen worden teruggdraaid.

Het moment dacht ik om nog eens de cijfers te bekijken van de stadsregio. Bron = http://www.coronafacts.be/ een accurate website van de V.U.B.

Turnhout

  • Nieuwe gevallen op 17-07-2020: 1 (+1%)
  • Nieuwe gevallen voorbije 3 dagen: 2 (+1%)
  • Nieuwe gevallen voorbije week: 2 (+1%)
  • Nieuwe gevallen voorbije maand: 16 (+9%)
  • Totaal aantal gevallen: 193
  • Gevallen per 1000 inwoners: 4
  • Laatste geval: 17/07/2020
  • Gevallen per km²: 3
  • Risico factor: 4
  • Aantal inwoners: 44664
  • Oppervlakte (in km²): 56
  • Inwoners per km²: 797
  • Welvaartsindex: 96

Beerse

  • Nieuwe gevallen op 17-07-2020: 0 (+0%)
  • Nieuwe gevallen voorbije 3 dagen: 2 (+3%)
  • Nieuwe gevallen voorbije week: 3 (+5%)
  • Nieuwe gevallen voorbije maand: 6 (+11%)
  • Totaal aantal gevallen: 61
  • Gevallen per 1000 inwoners: 3
  • Laatste geval: 15/07/2020
  • Gevallen per km²: 2
  • Risico factor: 17
  • Aantal inwoners: 18084
  • Oppervlakte (in km²): 37
  • Inwoners per km²: 482
  • Welvaartsindex: 112

Oud-Turnhout

  • Nieuwe gevallen op 17-07-2020: 0 (+0%)
  • Nieuwe gevallen voorbije 3 dagen: 0 (+0%)
  • Nieuwe gevallen voorbije week: 0 (+0%)
  • Nieuwe gevallen voorbije maand: 3 (+3%)
  • Totaal aantal gevallen: 122
  • Gevallen per 1000 inwoners: 9
  • Laatste geval: 28/06/2020
  • Gevallen per km²: 3
  • Risico factor: 0
  • Aantal inwoners: 13662
  • Oppervlakte (in km²): 39
  • Inwoners per km²: 352
  • Welvaartsindex: 112

Vosselaar

  • Nieuwe gevallen op 17-07-2020: 0 (+0%)
  • Nieuwe gevallen voorbije 3 dagen: 2 (+4%)
  • Nieuwe gevallen voorbije week: 2 (+4%)
  • Nieuwe gevallen voorbije maand: 3 (+6%)
  • Totaal aantal gevallen: 52
  • Gevallen per 1000 inwoners: 5
  • Laatste geval: 16/07/2020
  • Gevallen per km²: 4
  • Risico factor: 18
  • Aantal inwoners: 11187
  • Oppervlakte (in km²): 12
  • Inwoners per km²: 944
  • Welvaartsindex: 121

·         Risico factor

  • De risico factor wordt berekend op basis van het aantal nieuwe gevallen de voorbij 7 dagen uitgedrukt per 100.000 inwoners. In Duitsland moeten steden of kantons met meer dan 50 besmettingen op 100.000 inwoners in de laatste 7 dagen opnieuw lockdown-maatregelen nemen (in Beieren vanaf 35 per 100.000

België

  • Nieuwe gevallen op 17-07-2020: 256 (+0%)
  • Nieuwe gevallen voorbije 3 dagen: 611 (+1%)
  • Nieuwe gevallen voorbije week: 1007 (+2%)
  • Nieuwe gevallen voorbije maand: 3076 (+5%)
  • Totaal aantal gevallen: 62016
  • Gevallen per 1000 inwoners: 5
  • Laatste geval: 17/07/2020
  • Gevallen per km²: 2
  • Risico factor: 9
  • Aantal inwoners: 11431968
  • Oppervlakte (in km²): 30507
  • Inwoners per km²: 375
  • Welvaartsindex: 100
Standaard
Geen categorie

Corona broeihaarden

Corsendonk Apartments

De laatste dagen en uren staan de nieuwsberichten bol van stijgende corona-besmettingen. Sommigen spreken al van het verschil in culturen (ook jongerencultuur) en mensen die onze taal niet goed begrijpen, als mogelijke oorzaak van stijgingen op bepaalde plaatsen.

Potentiële broeihaard naast onze deur

In de Corsendonk-appartementen langs de H. Hartstraat in Turnhout -waarvan wij een nabije buur zijn- verblijven al geruime tijd heel wat Oost-Europese arbeidsmigranten. Vooral Roemenen en Polen. Voor zover wij kunnen vaststellen, is er heel weinig te merken van corona-veiligheid

Vorige maand reeds kaartte ik het probleem aan bij onze Burgemeester en de politie. De politie kan daar in essentie weinig aan doen, vermits dit de verantwoordelijkheid is van de werkgever die deze mensen daar ook huisvest. Die werkgever is een Nederlands uitzendbureau.

Daarom richtte ik mij enkele dagen geleden al, via mail tot deze werkgever om mijn bekommernissen te uiten. Helaas blijkt de Cervo-group niet gediend van pottenkijkers en zijn ze ook alles behalve gehaast om mij een antwoord te geven.

In onderhavige nota, die ik ook aan de pers stuurde, zet ik mijn bekommernissen uiteen.

Beste,

In de periode 2015/2016, werden honderden asielzoekers opgevangen in de Corsendonk-appartementen langs de H.Hartstraat in Turnhout. Sindsdien verblijven hier vooral Oost-Europese werknemers. Deze worden gehuisvest en tewerkgesteld via een Nederlands uitzendkantoor. Met name CERVO Uitzendbureau.

Een uitzendbureau dat zich, naar eigen zeggen specialiseert in het uitzenden van arbeidsmigranten in de EU. In het geval van de Corsendonk-appartementen èn eveneens wat de camping Baalse Hei betreft, gaat het voornamelijk over Roemeense, Poolse en Bulgaarse mensen.  https://cervogroup.com/

Wij zijn rechtstreekse buren van deze appartementen en stellen ons de vraag of er ten aanzien van en door deze mensen wel voldoende corona-veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen. Niet enkel wat het vervoer van en naar hun werk betreft (veelal naar BOL.COM in Waalwijk) maar ook wat hun verblijf in deze appartementen betreft. Het vervoer gebeurt met kleine en grote bussen. Nooit echter zien we in deze bussen iemand met een mondkapje. Ook niet wanneer ze verzamelen aan de ‘opstapplaats’ (hoek Spoorwegstraat/H.Hartstraat) voor de ‘grote bus’

Op onze vraag heeft de politie al eens een controle gedaan, maar krijgen ze te horen dat de werknemers die samen in één busje zitten ook samen op één appartement verblijven. Maar uiteraard ontmoeten deze mensen mekaar ook in de gemeenschappelijke ruimtes van de hotel-appartementen… Trouwens zien wij zelf ook regelmatig ‘verschillende bubbels’ die tijdens de avond of weekends samenkomen op één appartement/terras. Het is ook niet de bedoeling dat de politie alles 24/7 ‘in het oog moet houden’. Dat is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de werkgever die hen huisvest en tewerk stelt…(zie verder)

Deze werknemers mogen maar 3 maanden verblijven in België en dienen bij aankomst enkel een ‘verklaring van aanwezigheid’ in te vullen. Er is dus een permanente va -et -vient van nieuwkomers en vertrekkers. Of deze appartementen telkens opnieuw helemaal worden schoongemaakt en corona-ontsmet is ook voor ons een grote vraag.

Deze mensen zitten -gelukkig- niet gevangen in hun verblijfplaats en gaan de stad in om een horecabezoek, gaan boodschappen doen om zich te voorzien van eten en drinken…vraag is of zij voldoende op de hoogte werden gebracht van de bij ons geldende coronamaatregelen…

Ondertussen werden een aantal Oost-Europese landen, waaronder Roemenië en Bulgarije door de Belgische autoriteiten gelabeld met de code oranje (waakzaamheid)

Wij maken ons alvast ernstig zorgen dat bij deze tijdelijke bewoners wel eens een corona-uitbraak zou kunnen voorkomen. In dat geval moet misschien wel een hele, dichtbevolkte, buurt in quarantaine.

Om één en ander aan te kaarten stelde ik me recent -via mail- in verbinding met de Cervo-group.  Ik stel hen in deze mail dezelfde vragen als hierboven vermeld, maar ze zijn blijkbaar allerminst gehaast om mij mee te delen welk ‘veiligheidsprotocol(len)’ zij in acht nemen.

Standaard
Geen categorie

Corona etnisch profileren

Ons land moet onderzoeken of het coronavirus mensen met een migratieachtergrond harder treft, aldus Charlotte De Kock (UGent) Zij schrijft dat in een opinie in De Standaard. Niet toevallig enkele dagen, nadat Dirk Geldof, Antwerpse socioloog zowat hetzelfde liet optekenen in diezelfde krant. Mijn oren tuiten en mijn ogen tintelen nog bij het lezen van deze opinie.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200713_97676981 (achter betaalmuur)

Je kan je het amper voorstellen wellicht dat de linkse brigade in Vlaanderen nu een etnische profilering bepleit inzake corona. Zo pleit De Kock ondermeer : “Om de oorzaken van verschillen te achterhalen en aan te pakken, moeten we ook andere indicatoren (zoals arbeidssituatie, onderwijs­niveau, woonsituatie) registreren en analyseren.”

Alsof het gebrek aan gezondheidszorg voor mensen die in armoede en/ of penibele omstandigheden wonen en werken een exclusief probleem is voor mensen van vreemde herkomst

Dirk Geldof liet in DS dan weer optekenen, dat in het begin van de coronacrisis “Meer dan de helft van coronapatiënten in Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk is van Turkse origine”  Tenminste, zo zou gebleken zijn uit een filmpje dat door de Turkse gemeenschap zelf was opgenomen en verspreid. Los van de vraag ‘de helft van hoeveel in totaal’, heb ik nergens kunnen lezen dat deze cijfers ook door het ziekenhuis zelf werden bevestigd.

Minister Zuhal Demir greep dit filmpje aan om in een boodschap op haar facebook, de Turkse gemeenschap op te roepen voor meer verantwoordelijkheidsgevoel en het beter opvolgen van de corona richtlijnen. Er werden zelfs influencers ingezet om de Turkse gemeenschap beter en dwingender te informeren.

https://www.hln.be/in-de-buurt/genk/-meer-dan-de-helft-van-coronapatienten-in-ziekenhuis-oost-limburg-in-genk-is-van-turkse-origine~a184b2da/

Hoeft het gezegd dat zij enkele ‘deug-politici’  op haar nek kreeg met de beschuldiging van…aan etnische profilering te doen en zo bevolkingsgroepen tegen mekaar op te zetten…

Trouwens, Dirk Geldof, later bleek dat de lockdown in deze gemeenschap traag op gang kwam en dat er in het weekend daarvoor nog “nog vele trouwfeesten en andere events waren. Daarnaast kunnen symptomen opduiken tot wel twee weken na besmetting.’   https://dekanttekening.nl/samenleving/zijn-turkse-nederlanders-vatbaarder-voor-het-coronavirus/

Ik weet ook niet of deze sociologen en andere onderzoekers wel eens in een wachtzaal van een ziekenhuis vertoeven ? Als wij in één van de twee Turnhoutse ziekenhuizen komen, zien en horen wij daar heel wat patiënten van vreemde origine. Idem als ik bij de apotheker langs ga. Het is dus absoluut onjuist te laten uitschijnen dat mensen van andere etnie géén of te weinig toegang zouden hebben tot gezondheidszorg.

Ondertussen weten we ook dat meer dan de helft van de coronadoden te betreuren zijn in de woonzorgcentra. En of daar dan in verhouding meer mensen van een andere etnie bij zijn is zeer twijfelachtig. 8 jaar geleden luidde het nog dat er amper allochtonen verbleven in Vlaamse rusthuizen en dat vele allochtone bejaarden zelfs angst hebben voor een rusthuis.  https://www.gva.be/cnt/aid1111868/amper-allochtonen-in-vlaamse-rusthuizen

In Brussel zou zelfs 70% van de cornadoden uit de rusthuizen komen   https://www.bruzz.be/samenleving/naar-schatting-70-procent-van-brusselse-coronadoden-komt-uit-rusthuis-2020-06-06

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat elk ziekenhuis een extra ploeg moet inzetten, in de administratie en patiënten-opvolging, om -met een vergrootglas- te gaan speuren naar mogelijke sporen van etnische achterstelling en/of verschillen ?! En als het dan toch zo belangrijk is voor sommigen, laat ons dan alles etnisch registreren. Dan kunnen  vragen zoals : wie maakt ten onrechte gebruik van de spoeddiensten en is er een verschil in etnische afkomst ?  Of vragen zoals : wie komt er onmiddellijk naar de geneesheer-specialist in een ziekenhuis, zonder eerst zijn huisarts te raadplegen en/of zonder enige doorverwijzing ? Of een vraag als : zijn er bepaalde etnische groepen die meer of minder overlast veroorzaken in een ziekenhuis… En is er al dan niet sprake van overconsumptie bij één of andere etnische groep ?!

Wellicht beseffen deze voorstanders van etnisch profileren het niet maar zij zouden zo wel eens de doos van Pandora kunnen openen met zeer onaangename verrassingen…

En weet je wat, laat ons dan ook maar meteen in kaart brengen hoeveel corona PV’s/boetes de politie heeft uitgeschreven ‘per etnische groep’ en hoeveel ‘coronaspuwers’ er al dan niet van vreemde herkomst zijn…

Maar misschien is het eerder en vooral de bedoeling om in de ziekenhuizen en de gezondheidszorg in het algemeen voldoende animo te verwekken om er ook een BLM-beweging te doen ontstaan ?

Standaard
Geen categorie

De laatste (d)kans

Fusies in Oost-Vlaanderen: een overzicht | Radio 2, de grootste familie

Minister Bart Somers hoopt dat er de komende jaren nog een flink aantal spontane fusies zullen ontstaan. En hij heeft daar ook een financieel plan voor. Zo zou een fusie van minstens 35.000 personen kunnen rekenen op een tegemoetkoming van 500 €/inwoner onder de vorm van schuldafbouw. Bij een fusie tussen Turnhout, Beerse, Vosselaar en Oud-Turnhout zou dat dus maar liefst 44,3 miljoen € zijn. Wat in principe een grote extra investeringsruimte zou betekenen.

Maar het was, is en blijft mijn overtuiging dat een spontane fusie van gemeenten enkel haalbaar is tussen ‘gelijkwaardige partners’. En in het geval van de stadsregio zijn die 4 partners dat allerminst. (zie verder de uitgebreide toelichting in deze blog) Is het voorstel van Somers een kwestie van de laatste kans, voor de huidige partners van de stadsregio of eerder van de laatste dans ? Die tegemoetkoming van Somers, wat voor Turnhout zowat 22,6 miljoen € zou bedragen, is zelfs niet genoeg om de rekenkundige begrotingsfout van 26 miljoen € in deze stad, weg te werken.

Ik sluit niet uit dat er in het arrondissement Turnhout fusies zullen doorgaan. Zo bijvoorbeeld zou Vosselaar, Beerse en Lille wel eens kunnen samengaan. Goed voor 48.000 inwoners en met een veel grotere socio-economische gelijkwaardigheid. Meteen zou dan ook het gemeentehuis-probleem van Beerse opgelost zijn, nu in Lille recent een spiksplinternieuw gemeentehuis werd geopend…

Ook de gemeenten, Arendonk, Ravels en Retie, die samen ook de politiezone Kempen Noord-Oost vormen zouden wel eens kunnen fusioneren. (39.766 inwoners) En waarom niet samen met Oud-Turnhout. (13.953)

Let op : dit zijn allemaal denksporen wat mij betreft. Ik heb geen enkele concrete indicatie dat dit zo zal lopen, maar het zijn, mijn inziens, logisch samenhangende gemeenten.

Hoe dan ook. Of en welke fusieoperaties er ook zullen komen, de kans is zeer reëel dat Turnhout als centrumstad verweesd zal achterblijven. Turnhout is -zeker in het arrondissement- absoluut de minst begeerde bruid.

Voor de volledigheid plaats ik hierbij nogmaals de struikelstenen die een fusie met Turnhout in de weg staan of liggen. Voor mijn trouwe lezers zit hier een stukje herhaling in. Maar dat is niet erg vermits herhaling nog altijd de beste leerschool is

Fusie in de stadsregio Turnhout : een verhaal van heren en lieden

Einde 1999 kwam, onder impuls van (Ere)Burgemeester Hendrickx de vzw regionaal Stedelijk gebied Turnhout tot stand. Na de mislukte fusie van 1977 zou dit samenwerkingsverband tussen Turnhout, Beerse, Vosselaar en Oud-Turnhout tot een sterker geheel moeten leiden. Maar eigenlijk was dit het begin van te weinig stapstenen en te veel struikelblokken.

Een eerste belangrijke en omvangrijke stapsteen was de afbakening van het regionaal stedelijk gebied Turnhout, in het kader van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen (RSV) In dit plan was ondermeer een stadsbos voorzien. Uitgestrekt over het grondgebied van Turnhout, Vosselaar en Beerse. Er zouden ook bijna 1200 nieuwe woongelegenheden komen, vooral in Turnhout zelf.

Grote struikelblokken

Uit volgend overzicht zal blijken dat er inderdaad heel wat nieuwe bewoners werden aangetrokken…maar dat tegelijk ook de stadsvlucht is blijven aanhouden.

Demografie

In 2004 telde Turnhout 39.449 inwoners waarvan 36.913 Belgen en 2.536 vreemdelingen. Op 1/1/2020 telt onze stad 45.205 inwoners waarvan 36.473 Belgen en 8.732 vreemdelingen.

Bekeken naar herkomst is 1 op 3 Turnhoutenaren van vreemde origine, waar dat in Beerse en Vosselaar 1 op 7 inwoners betreft. In Oud-Turnhout is het 1 op 5 maar 76% van hen zijn Nederlanders.

Socio-economische cijfers

Leefloongerechtigden cijfers 1/19. Bevolking Turnhout = 45205. Bevolking andere 3 gemeenten samen = 43413; Turnhout = 721 lln; Beerse, Oud-Turnhout en Vosselaar samen = 82 lln

Aantal erkende vluchtelingen (laatste gekende cijfers 27/1/2019)

Aantal EV en SB woonachtig in Turnhout op 27/01/2019: 690. Of 15,63 per duizend inwoners. De stad Antwerpen telt op dat ogenblik 13,42 erkende vluchtelingen per duizend inwoners. Ondertussen mag je daar voor Turnhout, nog ruim 200 mensen bijtellen in het kader van gezinshereniging. Vlaanderen maakte enkel een rapport op voor elke gemeente/stad met + 20.000 inwoners. Bijgevolg zijn mij de cijfers van Beerse, Oud-Turnhout en Vosselaar NIET bekend.

Werkloosheid cijfers juni 2020

Turnhout = 2383: Beerse, Oud-Turnhout en Vosselaar samen = 1097  (of 46% van het aantal werklozen in Turnhout)

Aantal werklozen van vreemde herkomst : Turnhout = 54%; Beerse = 21,7%; Oud-Turnhout=30,5%; Vosselaar = 24%

Armoede
aantal geboorten in kansarme gezinnen (cijfers 2018)
Turnhout = 27,5% 20% hiervan heeft een Belgische moeder. Beerse = 12,2% en 41% heeft een Belgische moeder. Oud-Turnhout = 3% en 50% heeft een Belgische moeder. Vosselaar = 6,7% en 41% heeft een Belgische moeder.

Rapport WONEN

Turnhout heeft 1.17O woongelegenheden in de sociale huisvesting.  40% van de Turnhoutse huishoudens huren hun woning.

 Beerse heeft 307 sociale huurwoningen en ruim 22% van de huishoudens in Beerse huren hun woning.  

Oud-Turnhout heeft 96 huurwoningen. 20% van de huishoudens huurt hun woning in Oud-Turnhout. 

Vosselaar telt 104 sociale huurwoningen. In deze gemeente is minder dan 20% huurder.

Conclusie : een vrijwillige fusie tussen de partners van het regionaal stedelijk gebied Turnhout is, omwille van de (te) grote socio-economische verschillen ondenkbaar. Het is ook helemaal geen kwestie van, zoals Bart Somers nu voorziet, Vlaamse tussenkomsten inzake schuldenafbouw. Als je de welvaartsindex van Beerse, Oud-Turnhout en Vosselaar vergelijkt met deze van Turnhout dan is het vooral een kwestie van welvaart -NIET- willen delen !!

Voor wie zich  nog de serie ‘Wij Heren van Zichem’ herinnert,  deze parafrasering :

Wij, Heren van Turnhout, vragen aan de lieden van Beerse Vosselaar en Oud-Turnhout om ons de fusie te geven. Het antwoord : als jullie Heren zijn en wij lieden, dan zal de fusie nooit geschieden !!

Een ‘verknochte’ Turnhoutenaar,

13/07/2020

Dré Wolput

Emiel Verreesstraat, 40/7

2300  TURNHOUT    0475/20.44.30    Email : wolput.dre@telenet.be

Standaard
Geen categorie

Een zomer zonder flosj

Familie op de kermis : Stockfoto

Het is zeker géén gemakkelijke beslissing geweest om Turnhout-Kermis dit jaar te annuleren. Ik ben ervan overtuigd dat men alle mogelijke pro’s en contra’s heeft afgewogen en men zeker niet over één nacht ijs is gegaan. Maar het zou zeer onverstandig zijn om de unaniem negatieve adviezen van veiligheid- en hulpdiensten te negeren

Wat mezelf betreft : ik had zo gehoopt dat de kermis zou kunnen doorgaan. Ik vind het dan ook een erg spijtige maar correcte beslissing van het stadsbestuur.

Heras-hekweken plaatsen

Ik had ook begrepen uit de toelichting van schepen Stijnen op radio 2, dat er zelfs heras-hekken zouden moeten worden geplaatst als afscheiding tussen de foor en de caféterrassen. Bovendien zou er slechts een zeer beperkt aantal mensen worden toegelaten wat -met een bezoekersaantal van gemiddeld 5.000/dag- enkel tot lange wachtrijen en veel frustraties zou leiden.

Dat deze beslissing heel veel emoties opwekt bij voor- en tegenstanders is heel begrijpelijk. Maar waar ik geen begrip voor kan noch wil opbrengen is op de scheldpartijen die dan ontstaan op diverse facebook-groepen. Of mensen die ‘als met getrokken messen’ tegenover mekaar staan…

Geen flosj…dan maar de burgemeester als kop van jut…

Enkele citaten : mja burgenmeester hier trekt op genne bal / Al goed dat er op een ander er wel staan voor de kinderen .Kom juist van Beveren waar er wel een grootte staat . Van een egatripper en blaaskaak op dat schoon verdiep gesproken (citaten overgenomen zoals ze geschreven staan)

Anderen verwijzen dan weer naar Tilburg-kermis maar weten niet (of willen het niet weten) dat die kermis dit jaar voor slechts 25% zal doorgaan. Van de 200 attracties andere jaren zullen er nu maar 50 mogen komen en verspreid over 3 grote pleinen…

https://www.kermistilburg.nl/vakantiekermis/#more-4636

Compensatie voorzien

En ja, ik kan de teleurstelling van de foorkramers heel goed begrijpen. Niet het stadsbestuur, maar wel de opgelegde maatregelen in het kader van covid19, zorgen voor grote financiële problemen voor deze mensen.

Misschien kan het stadsbestuur overwegen om volgend jaar géén standgeld te vragen.

Standaard