Met een pleidooi om vanaf 1 april de terrassen open te stellen slaat Jan Jambon de pandemiebal mis. Deze keer daarin ook gevolgd door zijn voorzitter Bart De Wever.
Zelf polste ik de afgelopen weken ook enkele Turnhoutse horecamensen over het eventueel vroeger openen van de terrassen. Het enthousiasme daartoe was niet bijster groot. Veel te weerafhankelijk was een algemene bedenking. Bovendien, als er volk op je terras zit en het begin te regenen, wil iedereen binnenin het café gaan schuilen.
Gisteren schreef ik al dat de oplossing voor veel volk aan de kust en in grotere steden eigenlijk voor de hand ligt. Huur toiletwagens in en zet die op strategische plaatsen neer. Voorzie stewards om de massa in goede banen te leiden en laat die ondersteunen door de politie.
VB voorzitter en mannen in een jurk
Afgelopen week stond de homofobie weer volop in de belangstelling. Niet in het minst omwille van de moord op David in Beveren.
Maar er was ook de voordracht, namens het VB, van de homofobe Jef Elbers voor de raad van bestuur van het V.A.F (Vlaams audiovisueel fonds)
Uiteindelijk heeft het VB deze kandidatuur teruggetrokken. Maar of dat fundamenteel wat veranderd aan hun visie is nog maar de vraag.
Je kan bij een politieke peiling de cijfers kapot analyseren of je kan trachten bepaalde tendensen bloot te leggen. In deze blog leg ik daar de nadruk op.
En die tendensen zeggen mij dat er voor deze coalitie zwaar, heel zwaar weer op komst is. Niet nu meteen maar wel zodra er na corona, meer ruimte zal (moeten) komen om de nadruk te leggen op het herstel van de economie èn de openbare financiën.
Met de steeds heter wordende adem van het extreem linkse PTB/PVDA in de nek. Zij winnen ten overstaan van de verkiezingen 2019 maar liefst 7 zetels, van 12 naar 19. Dat zijn er dan 3 meer dan de PS die volgens de laatste peiling van 19 naar 16 zetels gaat.
Als er moet gepraat worden over besparingen -bvb in de sociale zekerheid en de gezondheidszorg- en/of over bijkomende lasten, dan zal PS-voorzitter Magnette zich daartegen hardnekkiger dan ooit tegen verzetten.
Overigens levert deze coalitie ten aanzien van hun aantal zetels bij de start op 1/10 ll, maar liefst 4 zetels in volgens de peiling. 2 in Vlaanderen, bij groen en 2 in Wallonië; -3 bij de PS en +1 bij de MR.
Opvallend is ook dat de extremisten er heel hard op vooruitgaan in zetelaantal. Waar de links-extremisten van PTB/PVDA in 2019, 12 zetels behaalden springen ze nu naar 19.
En de extremisten van rechts, het VB gaan van 18 naar 22 zetels. Van 30 naar 41 zetels dus, waardoor momenteel ruim 27% van de kamerzetels bezet worden door extremistische partijen.
In Vlaanderen zijn die 22 zetels van het VB nog steeds dood kapitaal, omwille van het cordon. Ten aanzien van extreem links bestaat dergelijk cordon niet zo expliciet.
Het zou me dan ook niet verwonderen dat de linkse partijen in Wallonië, de PTB/PVDA er zonder al te veel schroom zouden bijnemen bij de volgende verkiezingen.
In een coalitie met links Vlaanderen komen PS, Ecolo, SP.a, groen en PTB/PVDA dan aan een totaal van 65 zetels volgens de laatste peiling. Zonder de liberalen dus.
Maar ook in Vlaanderen kan dergelijk links front ontstaan, weliswaar aangevuld met de liberalen.
Indien de zetels van het VB (22) dan nog steeds beschouwd worden als dood kapitaal komt rechts in ons land in de minderheid tegenover een virtuele meerderheid van een links blok van +50% van de 128 zetels die er dan wel toe doen (150 -22 VB zetels) 65 zetels voor (extreem) links en 63 voor rechts. Als dan de CD&V in Vlaanderen zijn 11 zetels aan dit wagonnetje hangt, zoals nu aan Vivaldi, ontstaat er een federale meerderheid van 76 op 150 zetels !!
Zij die altijd al beweerden dat het cordon rond het VB de levensverzekering is van (extreem) links zullen dan volmondig gelijk krijgen. En dat is dichterbij dan velen zullen denken…
Enkel indien het VB zich wel degelijk wil heroriënteren en bepaalde mandatarissen aan de kant schuift, kan dit scenario worden vermeden ! Enkel dan zullen ook hun kiezers zich kunnen bogen op een echte parlementaire vertegenwoordiging die zich ook vertaald in een deelname aan een coalitie.
Zij zouden al kunnen beginnen met hun kandidatuur van de homofobe Jef Elbers voor het VAF terug in te trekken.
Ik heb even uitgerekend hoeveel vaccinaties er vanaf volgende week (15 maart) moeten worden toegediend aan 65+, om ze allemaal -minstens- één inenting te kunnen geven voor 1 juli 2021.
Dat zijn nog 16 weken en ik reken op nog 1.280.000 te vaccineren 65+. Dat betekent dat er elke week, 80.000 prikjes moeten worden gegeven om iedereen tegen 1 juli één vaccinatie te geven.
Of en in welke mate het Janssen vaccin al ter beschikking zal zijn reken ik op 75% die in diezelfde periode (voor 1/7) nog een tweede prik moet krijgen. Dat zou een totaal van 144.000 vaccins/week betekenen…
Omdat de leveringen van vaccins zo moeilijk te voorspellen zijn, zo grillig verlopen enz. … zal het meer dan een huzarenstuk zijn om alle 65+ voor 1 juli volledig te hebben gevaccineerd. En laat me eerlijk zijn : deze datum is niet haalbaar en zal eerder verschoven worden naar einde september !
Het aantal benodigde vaccins kan en zal verminderen indien niet 100% maar slechts (bvb) 80% zich laat vaccineren…dan zijn het er nog 115.000/week. Tot op de datum van 12/3/21 werden sinds 28/12/20, zowat 70.000 vaccinaties per week toegediend…
Het aantal doses die toebedeeld zijn voor het vaccinatiecentrum in Turnhout : voor volgende week = 1.500 en voor de week van 22/3 = 939.(die zijn niet allemaal voor 65+)
Ondertussen kondigt Astra Zeneca alweer een verminderde levering aan voor zowel het eerste als het tweede kwartaal.
Maar hoe dan ook zal deze nodige vaccinatiesnelheid bepalend zijn of er in de zomervakantie grote evenementen kunnen worden opgezet ! En dat ziet er echt helemaal NIET goed uit. Ook niet voor Turnhout kermis !!
Europa faalt in het vaccinatiebeleid over de hele lijn…
Brussel het zwakke broertje
Af en toe een check doen inzake besmettingen kan zeker geen kwaad. En als je de cijfers bekijkt, blijkt dat het Brusselse gewest toch wel het zwakste gewest is.
We bekijken dat even op twee verschillende tijdstippen in het epidemiologisch rapport van Sciensano.
21/2/2021 zijn er in België -13.692- bevestigde besmettingen. Goed voor 0,11 % van de Belgische bevolking
Voor Vlaanderen komt het aantal bevestigde besmettingen eveneens overeen met 0,11% v/d bevolking. Wallonië klopt af op 0,09% en het Brusselse gewest op 0,13%
12/03/2021 zijn er in ons land -16.600- bevestigde gevallen, of 0,14% van alle Belgen.
Vlaanderen telt dan 0,13%, Wallonië 0,14% en het Brusselse gewest 0,18% …
En kijk, Turnhout heeft een nieuwe bibliotheek. Een realisatie van 6 miljoen. Ondertussen is het uitkijken naar een nieuwe sporthal die begroot is op 12 miljoen.
Er is blijkbaar geld genoeg in Turnhout. Toch zeker als het op sport en cultuur aankomt.
Hoeveel Turnhoutenaren maken gebruik van deze (nieuwe) bib ? Volgens de gegevens in het jaarverslag van 2013 (het laatste wat ik via internet kan terugvinden) waren en in datzelfde jaar 10.389 leners/leden in de Bib.
Slechts 6.663 hiervan, wonen ook in onze stad. Een goeie 66% van het totaal dus. We spreken dus van een investering die zowat 900 € kost per Turnhoutse gebruiker… De rest hoeven we niet mee te tellen want die komen uit andere gemeenten die niet bijdragen aan de kost van deze nieuwe bib. Als we het omrekenen naar de kostprijs per bink, dan spreken we over 133 € per Turnhoutse kop.
De nieuwe sporthal die is voorzien zal zowat het dubbele kosten van de bib.
Zwemmen zonder water, wel in het geld
In de jaren 2021 tot 2024 betalen we ook nog 5.131.566 aan Optisport voor de uitbating van het zwembad. Maar ook het ‘oorspronkelijke’ zwembad moet nog worden afbetaald voor 5,74 miljoen en de stad staat ook nog eens borg ten aanzien van Optisport voor een bedrag van 5,76 miljoen voor de renovatie van het zwembad.
Hoe zou het trouwens zijn met de rechtszaken die werden aangespannen ivm de gebreken die werden vastgesteld aan dat oorspronkelijke zwembad, gebreken die uiteindelijk hebben geleid tot een definitieve onbruikbaarheid ? En wie is of zijn dan de verantwoordelijken hiervoor ? Of is dat ondertussen allemaal verticaal geklasseerd ?? En zijn alle facturen van herstelling dan maar doorgeschoven naar dec belastingbetaler ??
Pro memorie : dik 3 jaar geleden werd de nieuwe kunstencampus in gebruik genomen. Kostprijs 15 miljoen €. Ondertussen werkt men nog aan de renovatie van de vroegere kantoorgebouwen Brepols. Kostprijs ruim 4 miljoen.
Ik ben al vele jaren lang pleitbezorger voor de cultuur van het genoeg. Maar de Turnhoutse politiek vertaald dat al decennia lang als : voor sport en cultuur is er altijd geld genoeg.
Ondertussen werd in het meerjarenplan wel gesteld dat de toenemende verarming, een stijgende bevolking en dalende inkomsten en de pensioengolf van het stadspersoneel, financiële risico’s zijn voor de stad.
Voor structurele heraanleg van de Gasthuisstraat, Warandestraat, Otterstraat, voor het herstellen van tientallen stoepen in onze stad, voor het wegwerken van honderden kotten en bulten in de stedelijke wegenis, voor…(vul zelf maar aan) is er dan weer (bijna) geen geld.
Maar met uitgaven en zelfs beloften van uitgaven voor pakweg de sport, zijn wellicht veel meer stemmen te winnen bij verkiezingen, lokaal en bovenlokaal
En mijn bedenkingen worden toch gewoon weggezet als verzuurd en niet ter zake. So be it. Ik trek het me toch niet aan !!
Wie goeie vrienden heeft kan, wanneer één of ander probleem hem of haar boven het hoofd groeit, meestal rekenen op die vrienden.
Nu is het een publiek geheim dat ik de socio-economische situatie in mijn stad al enkele jaren opvolg. En hoe meer ik de cijfers bekijk, hoe zorgwekkender ze worden.
Ik weet niet of onze bestuurders (burgemeester en schepenen) het zelf ook zo zien, maar een aantal problemen groeien steeds meer boven de kop -lees mogelijkheden- van onze stad uit.
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat er géén inspanningen worden geleverd om de problemen die zich stellen inzake werkloosheid, aan te pakken.
Maar het lijkt steeds meer op een druppel op een hete plaat.
Ik ga niet nog eens alle cijfers citeren maar beperk me tot de situatie van de werkloosheid. Die is op zich al dramatisch genoeg !
Met nog géén 10% van de arrondissementele bevolking heeft onze stad wel 18% van de werklozenpopulatie onder de inwoners. 16 % van hen die effectief recht hebben op dopgeld en ruim 30% van de groep ‘andere’, waarin vooral leefloners zijn opgenomen.
Ik vraag me af in hoeverre streekorganisaties zoals I.O.K en streekplatform Kempen a) zich voldoende bewust zijn van deze Turnhoutse problemen en b) of zij er ook aan meewerken om deze mee aan te pakken, aan te kaarten op hogere echelons. ?
In mijn blog over de werkloosheidscijfers van februari trok ik de aandacht op de vaststelling dar er een (te) grote doorstroom is van werklozen naar de groep die tussen 1 en 2 jaar werkloos zijn. Met maar liefst +36% https://wolput.com/2021/03/02/het-korte-maandeke/
Ik vraag me af of VDAB wel voldoende inspanningen heeft gedaan om deze doorstroming te vermijden en of zij op korte termijn plannen hebben om deze trend te keren ?
Bijna 20% van de vacatures in het arrondissement, situeren zich in Turnhout. Voor ruim 40% van deze jobaanbiedingen is géén enkele scholingsvereiste voorzien. En toch blijft het aantal laaggeschoolde werklozen in onze stad aangroeien.
Ik vraag mij af waarom VDAB nog geen grondige studie heeft gemaakt, naar de oorzaken van deze aanhoudende mismatch ?
Niets zo moeilijk als een vierspan mennen
Maar wat ik me vooral afvraag : klopt het stadsbestuur wel voldoende hard op tafel van die bovenlokale streekorganen. Klinkt hun stem wel (voldoende) door op arrondissementeel, provinciaal en Vlaams niveau ? Of blijft men te veel en te makkelijk in z’n stedelijk coconnetje zitten en durft of wil men niet uit te vliegen ? Is men zich er voldoende van bewust dat de werkloosheid in Turnhout dit jaar wel eens zou kunnen aangroeien met ruim 300 werklozen ? Wegens te verwachten sluitingen en faillissementen na de pandemie ?!
Kan of mag deze stad wel rekenen op a little help from his friends op al die overlegplatformen of -erger nog- hebben wij daar géén vrienden, pleitbezorgers voor onze stad ?Zijn er nog middenveldorganisaties zoals vakbonden, of het vroegere ACW die zich om de toekomst van onze stad bekommeren ?Of hebben die allemaal hun handen vol met hun eigen besognes…
Recent kregen we zomaar enkele propagandablaadjes in de bus van twee Turnhoutse bestuurspartijen. Tot mijn verbazing heb ik daarin weinig tot niets in gelezen over deze socio-economische problemen waar onze stad mee te kampen heeft. Dat versterkt mij in de gedachte dat iedereen wat bezig is met z’n eigen ding maar geen of veel te weinig oog heeft voor het geheel.
In 2013 werd een neef van mij Belgisch kampioen Mennen Vierspan. Vier paarden mennen is voor mij het moeilijkste wat er is, verklaarde Peter. De vier paarden moet je goed op elkaar afstemmen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de 4 paarden in de Turnhoutse coalitie nog steeds niet goed zijn afgestemd op mekaar en elk een andere richting volgen.
Met nog eens een extra fietsstraat of dromen van Turnhout cultuurstad in 2030 gaan we de sterk groeiende armoede in Turnhout niet terugdringen. Dat de pandemie één en ander het afgelopen jaar heeft bemoeilijkt…zal zeker we zijn. Maar ondertussen is het derde jaar van de legislatuur al begonnen. Net als in een menwedstrijd, is het rijden tussen hindernissen en moet je de teugels goed en strak in handen houden, om de paarden in goede banen te blijven leiden. Anders zal je nooit kampioen worden
Dat we niks moeten verwachten op vak van solidariteit van de stadsregio naar Turnhout toe, heb ik in mijn blogs al herhaalde malen aangetoond.
Ondertussen zet Vlaanderen (Somers) volop in op regiovorming. Maar of daarvan, gezien de voorafgaande vaststellingen, ook maar enig soelaas mag worden verwacht ??!!
We worden de laatste tijd door de media steeds meer geconfronteerd met het woke zijn. (dit woke denken vindt zijn oorsprong ondermeer bij de BLM-beweging) Sommigen verklaren deze term als een verbastering van wake up, wees waakzaam, wees alert. En noemen het zelfs de nieuwe benaming van het politiek correct denken…
VTM telefacts nu, dacht met een uitzending op 4/3 ll, onze alertheid te moeten aanscherpen voor wat zij noemen : nieuw rechts rukt op (nvdr in Vlaanderen) klaar voor de rassenstijd. Zo zouden, volgens de programmamakers, de veiligheidsdiensten in ons land zich grote zorgen maken om extreemrechtse groeperingen die zich bewapenen en dreigen met een rassenoorlog.
Tja, dat was ruim voldoende om mij op het puntje van mijn zetel klaar te zetten om naar deze uitzending te kijken. Maar al snel bleek dat dit programma maar weinig kleren om het lijf had zoals iemand terecht schreef op Twitter. Wellicht had VTM gehoopt een even indringend programma te maken zoals destijds de Panouitzending van VRT over Schild en Vrienden.
Nu, qua onthullend karakter kwam deze telefacts nog niet tot aan de knieën van de VRT reportage.
Wat ik onthoud van deze uitzending : een interview met enkele snotneuzen die zeer extreem-rechts denken. Dat de staatsveiligheid een 700-tal extremisten van nabij opvolgt waaronder een 100 tal uit het extreem rechtse kamp. Dat ze in Servië mochten gaan filmen op een oefenkamp om met wapens te leren omgaan. Waar ook al wel eens een Belg passeerde En dat de sociale media de brandstof zijn voor mensen en groepen die zich aan de uiterste kant van extreem rechts opstellen.
Nu wil ik wat nader ingaan op die laatste vaststelling. Dat er op sociale media veel te veel racistische en extremistische bagger voorkomt, vooral ook in besloten groepen is echt iets wat moet worden opgevolgd.
Maar wanneer zal iemand eens een onderzoek wijden aan de kracht van de invloed van het politiek correct denken op zo’n extremistisch ingestelde personen of groepen. ?!
Ik citeer even enkele artikels uit de grabbelton van het woke-denken, deze week in De Standaard. Het begon al met Thuis. Iemand had in een aflevering gesproken over ‘flietjes’ van bij de Chinees…
De VRT, moest zich hiervoor excuseren. De aanleiding tot deze excuses, was het protest op Instagram van de Ketnet-actrice Joey Kwan. Protest dat via de door zichzelf uitgeroepen kwaliteitskrant -De Standaard- , gretig werd overgenomen en woke-gewijs werd opgeblazen…
En dat op zich was nog niet genoeg. Bijna als vanzelfsprekend moest superintellectueel Marc Reynebeau in DS ook nog eens nastampen. Naar de soap en naar het witte privilege. Maar kan die man wel iets anders dan dat ?!
In diezelfde krant vraagt Pieter Van Maele zich af of architekten(bureau’s) ervan uitgaan dat er alleen maar witte mensen wonen in de stad van morgen. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210303_98185032
De auteur klaagt aan dat bij visualisaties van hun projecten rond stadsvernieuwing, er vaak alleen maar witte mensen opstaan…
Alles in het leven heeft wellicht zijn belang. Maar of dat nu de grote struikelstenen zijn om tot integratie te komen ?! Het zou wel eens het omgekeerde effect kunnen hebben van wat de politiek correcten -de woke mensen dus- ermee willen bereiken…
Maar ondertussen blijven we alert voor uitwassen. Ongeacht van waar ze komen of welke richting ze willen uitgaan !!
Zelf ben ik al dat woke- en politiek correct gedoe niet zo erg genegen. Ik voel me niet meer of beter dan eender wie die eender waar werd geboren. Maar ook niet minder of slechter. En ook de zelfvernietigingsdrang omdat ik zogezegd een witte geprivilegieerde en gearriveerde man zou zijn, is aan mij niet besteed. Al die wokers mogen stoppen met hun cancel culture en op mijn kop te komen kakken en te zeggen dat ik mij nederiger moet opstellen en schuldig moet voelen om wat anderen in het verleden fout hebben gedaan !!
Grotere buitenbubbels, jeugdkampen in de Paasvakantie, meer sportmogelijkheden, opnieuw voltijds ècht onderwijs…er is opnieuw perspectief.
Ook -eindelijk- wat de heropening van de horeca betreft. Wij hadden het er vrijdagnamiddag nog over met enkele horecamensen op de Turnhoutse markt. Dat een opening van enkel de terrassen in april niet veel zin heeft. En dat de algemene opening iets zou zijn voor de maand mei. En zo staat het nu ook in de planning van de overheid.
1 mei een echte arbeidsdag
Het ziet ernaar uit dat op 1 mei, dag van de arbeid, meer dan ooit hard zal mogen worden gewerkt in de horeca. En dat het deugd zal doen, langs beide kanten van de toog, daar hoeven we niet aan te twijfelen.
Maar voor mezelf vind ik het gegeven dat er dit jaar weer opnieuw een echte Turnhout-kermis zal kunnen zijn het meest heerlijke vooruitzicht.
Slenteren langs de kramen, genieten hoe de kleintjes op de paardenmolen naar de flosj pakken, een wafel met slagroom bij Victor, eindeloos mensen kijken op een terrasje…
Ik stel voor dat schepen Stijnen snel gaat samenzitten met de mannen en vrouwen van de foor om van deze kermis een groots en veilig event te maken. Turnhout, zijn inwoners en de talloze bezoekers van de kermis kijken er ongetwijfeld samen met mij naar uit.
En als we nu eens zouden afspreken dat we na Turnhout kermis heel de stad zouden schoonmaken. In een samenwerking tussen de stedelijke diensten, jeugdbewegingen, vrijwilligers enz. …kortom in zo groot mogelijke bubbels om alle straten en pleinen in onze stad, zwerfvuilvrij te maken. Bij wijze van spreken de stad zuiveren van alle pandemie-ellende !
De stad en alle diensten kunnen dan -samen met de politie- onmiddellijk daarna een actie starten om nu eens en voor altijd paal en perk te stellen aan dat zwerfvuil.
Als dat geen heerlijk propere vooruitzichten zijn ?!
Tot in 2019 was het schering en inslag dat politici zich voor hun vertegenwoordigend werk in allerlei intercommunales, lieten betalen aan een eigen vennootschap.
Dit achterpoortje dat overheidsbestuurders in staat stelde om op hun zitpenningen zo weinig mogelijk (personen)belastingen te betalen, is nu voor hen gesloten.
In plaats van zelf te zetelen in een raad van bestuur maakte men hun vennootschap – zoals familiebedrijfjes – bestuurder die dan de vergoedingen ontvangt. Vaak is het regime van vennootschapsbelastingen op deze extra inkomsten fiscaal gunstiger dan de personenbelasting.
Maar deze voordelige regeling was of is niet exclusief voor politici. Integendeel zelfs. Want ook de gedelegeerd bestuurder (CEO) van het AZ (ziekenhuis) Turnhout maakt van deze fiscaal voordelige regeling gebruik.
Kort nadat Jo Leysen, einde 2013 werd voorgedragen als gedelegeerd bestuurder, richtte hij op 14/1/2014, samen met zijn partner de BVBA Eleyas op.
Ondertussen is hij, als vertegenwoordiger van deze BVBA, gedelegeerd bestuurder in het AZ Turnhout.
Dit is, op velerlei vlakken -minstens- opmerkelijk te noemen. Zo was het bestaan van dergelijke vennootschapen (het centrum voor inwendige geneeskunde) bij de geneesheren/specialisten van het voormalige OCMW ziekenhuis, één van de struikelstenen om tot een fusie te komen.
Anderzijds, als deze structuur mag toegepast worden door de afgevaardigd bestuurder is het dus ook zo dat de meeste geneesheren/specialisten van de ziekenhuizen en dus ook in het AZ, individueel of in groep, op dezelfde basis zich laten betalen aan een eigen vennootschap. Zijn werken allemaal als zelfstandige aan een erg gunstig fiscaal regime !!
De stelling van Jo Leysen, -bij het bekend maken dat de ereloonsupplementen van 100% naar 135% worden verhoogd- “Wij keren die winst niet uit aan aandeelhouders, maar investeren die in de zorg”. Komt bij deze vaststelling toch maar zuur over.
Maar, niet(s) aan deze regeling is onwettelijk en gaat zeker ook niet over belastingontduiking. Duidelijk wel over belastingontwijking.
Maar naast de wettelijkheid bestaat er ook nog zoiets als ethiek, deontologie, moraliteit. Ziekenhuizen worden voor, de volle 100% gesubsidieerd door de overheid.
Het lijkt me deontologisch dan ook helemaal niet verantwoord dat de grote baas zich aan die veel hogere belastingen onttrekt via een eigen vennootschap, waar de 2.000 medewerkers van het ziekenhuis op hun loon WEL de volle pot van de personenbelasting betalen !!
En wat ik al helemaal NIET kan begrijpen is dat zowel de CM als de vertegenwoordigers van de stad Turnhout, met dergelijke constructie akkoord zijn !!
Ik weet niet of wat ik hier beschrijf de gangbare praktijk is in de ziekenhuizen. Zo ja, dan moet hier ook snel paal en perk aan worden gesteld !!
Zoals steeds geef ik weer een update over de werkloosheidscijfers in onze stad. De cijfers van 2/21 worden vergeleken met die van 2/20 (die cijfers staan ( ) vermeld)
Totaal aantal werkzoekenden = 2.313. (2.203) 1.428 werkzoekenden onder de noemer WZUA (1.299) WZUA staat voor werkzoekende met een uitkeringsaanvraag.
456 ‘andere’ (459) waar vooral de leefloners in vervat zitten. Zoals je merkt blijft dat cijfer hoog. 1.264 mannelijke (1.227) en 1.049 vrouwelijke werklozen (976)
1.095 werklozen van Belgische herkomst (1.022) waardoor het % werkzoekenden van buitenlandse origine rond de 53% blijft schommelen (35% van de Turnhoutse bevolking is van buitenlandse origine)
273 werklozen volgen een opleiding bij VDAB (246) en 1.175 zijn laaggeschoold (1.129)
Wat de leeftijdsopdeling betreft tellen we 351 werklozen van -25 jaar (382); 811 in de groep van 25 tot 39 jaar (763); 637 in de leeftijd van 40 tot 54 jaar (581) en 514 die +55 jaar oud zijn (477)
Voor wat de werkloosheidsduur betreft zijn er enkele opmerkelijke en tegelijk ook verontrustende cijfers te noteren. De groep die -1 jaar werkloos is, 963 is verminderd (1072) Daarentegen is er een sterke stijging in de groep die +1 maar -2 jaar werkloos zijn : 484 (358) wat een stijging betekent van 36%…en hetzelfde doet zich voor in de groep + 2 jaar werkloos : 866 (773) of een stijging van 12%.
Hoe kort het maandeke ook is geweest, des te langer werd de afstand tot de arbeidsmarkt voor steeds meer werklozen. Bijna 60% van de Turnhoutse werkzoekenden komen al langer dan een jaar voor in de statistieken…
In Vlaanderen waren er de voorbije week ruim 1.099 besmettingen meer dan een week eerder, wat neerkomt op een stijging van 14 procent. Opvallend is dat meer dan de helft van de bijkomende besmettingen bij de tieners en veertigers zit. Dat zijn dus de jongeren en hun ouders. Eerder bleek ook al uit het contactonderzoek dat tieners en veertigers frequent elkaar besmetten.
Dat lees ik vandaag, 1 maart in De Standaard. Het doet me ook de vraag stellen of ze bij sciensano enkel cijfers noteren in statistieken maar deze niet vergelijken van dag tot dag zodat niet tijdig de juiste conclusies worden getrokken ? Het lijkt soms wel op een vertraagde film.
Dat deze evolutie al lang merkbaar was, schreef ik al een week geleden in mijn blog. Een citaat uit deze blog van 22/2 ll. : Het gevolg is dan ook logisch, dat in de leeftijdsgroep van 10 tot 19 jaar het aantal besmettingen op 22/2, met 7,9% (was nog 5,8% in het rapport van 8/2 en al 7,2% in rapport van 21/2) -met stip- het hoogste is van alle leeftijdsgroepen. Tegelijk is in deze groep het aantal testen met 1.7331/100.000 op 22/2 (was 3.438 in rapport van 8/2) het tweede laagste van alle leeftijdsgroepen. https://wolput.com/2021/02/22/jongeren-en-hun-vrijheid/
In deze cijfers tekent zich toch een duidelijke evolutie af wat de leeftijdsgroep 10 tot 19 jaar betreft…Bovendien is ook erg duidelijk dat noch de start van de afkoelingsweek in het secundair onderwijs op 8/2, noch de krokusvakantie enig positief effect hebben gehad op de besmettingen in deze groep.
De cijfers in het sciensano-rapport van 1 maart zijn als volgt : 10-19 jaar; 23 742 testen 1 826 per 100.000 en 2 497 positief, of 10,5%. Het blijft bovendien erg opvallend dat, ondanks een ferme stijging van het aantal positieve testen, en nog steeds veel minder testen worden afgenomen in de groep van 10 tot 19 jaar… Van 44.705 begin februari naar nog maar 23.742 nu…
Mijn broek zakt af als ik dan de voorbije dagen Steven Van Gucht hoor zeggen dat ‘we niet goed weten hoe deze stijging in de groep van tieners te verklaren valt’…
Misschien de beelden eens terug bekijken van de afgelopen weekends. De ware overrompeling in steden zoals Gent, Brussel, Antwerpen, Leuven en niet te vergeten de rush naar de kust in overvolle treinen en stations.
Voor mij is het duidelijk dat tè veel jongeren en tieners hun vrijheid hebben genomen…zonder de nodige bescherming van mondkapjes en afstand te respecteren.
Dat ze daarbij op een aantal plaatsen onnoemelijk veel afval hebben achtergelaten is een probleem. Maar dat ze ondertussen steeds meer hun eigen gezinsleden (ouders, broers en zussen) besmetten is nu voor een belangrijk deel de oorzaak van (het begin ?) een 3e golf…
Dat er bovendien zoals in Brussel dan ook nog géén PV’s werden uitgeschreven voor manifeste overtredingen maakt ook nog eens dat deze groepen zich echt wel vrijgevochten hebben. Ook in deze moet een tandje worden bijgestoken.
Misschien moet ik maar eens solliciteren bij sciensano om cijfers wat op een meer logische manier te bekijken en te vergelijken. Van dag tot dag bvb. Zo kan je ook sneller en beter op de bal spelen.
Maar voor sommigen ben ik een oude verzuurde blogger die beter zichzelf kan opsluiten in zijn kot… Tja, het is nog altijd makkelijker om op de boodschapper te schieten dan wel effectief iets te doen met en aan de boodschap !!