Geen categorie

’t Gasthuis van Turnhout

Evolutie van de kindergeneeskunde in Turnhout in beeld. DDr. Paul Lemay -  PDF Gratis download

’t Gasthuis van Turnhout, is vandaag bij de jongere mensen enkel nog gekend als het AZ Turnhout, met twee campussen. Het vroegere Sint-Elisabeth (velen noemen het nog het oude gasthuis) en het Sint-Jozef ziekenhuis.

Sint-Elisabeth werd in 1608 opgericht door de gasthuiszusters. In 1925 werd het beheer ervan overgedragen aan wat toen nog ‘de commissie van openbare onderstand’ was, (C.O.O) het huidige OCMW en werd zo een openbaar ziekenhuis.

Het beheer van dit ziekenhuis werd dus vele jaren uitgevoerd door leden van de C.O.O. of later het OCMW. Meerdere van de leden die in deze raad zetelden, kwamen hierin terecht als beloning voor hun ijver en inzet in een verkiezingscampagne of omdat ze te weinig stemmen behaalden om in de gemeenteraad te komen. Maar dat was op zich géén garantie dat zij ook nog voldoende beslagen waren om een ziekenhuis te besturen.

In 1935 kwamen er 466 zieken in terecht en telde men 26.282. verpleegdagen, waar dat in 1960 al 11.517 zieken waren met 119.990 verpleegdagen.

In 1957 werden de nieuwe ziekenhuisgebouwen langs de Rubensstraat ingewijd.

Het AZ Sint-Jozef ziekenhuis (het CM ziekenhuis voor velen) kende in 1981 de officiële opening aan de Steenweg op Merksplas met sluiting van de Kraamkliniek Maria-Gabriël en de Sint-Jozefskliniek in de Mermansstraat.

Paleisrevolutie

Niet zozeer het feit van dit nieuwe ziekenhuis, maar wel de keuze die men er maakte om de geneesheren-specialisten exclusief aan het ziekenhuis te verbinden, veroorzaakte een paleisrevolutie bij de gynaecologen. Zij zouden immers voortaan géén bevallingen meer mogen doen in het AZ Sint-Jozef. 

Wij waren in 1981 zwanger van onze zoon Geert. En hadden bij de eerste consultatie bij de gynaecoloog gezegd dat we wilden bevallen in het moederhuis Maria Gabriël. Maar bij de volgende consultatie deelde hij ons boudweg mee dat als wij wensten dat hij de bevalling zou begeleiden, wij maar een kamer moesten bespreken in Sint-Elisabeth. Wij maakten hem duidelijk dat we dat niet van plan waren en dat hij de keuze van zijn patiënt moest respecteren.

Toen Jeke zich op 30 juni 1981, op advies van de gynaecoloog , in de vroege ochtend meldde, in het moederhuis, om de bevalling in gang te zetten vroeg de vroedvrouw, wie onze gynaecoloog was. Bij het horen van zijn naam, zuchtte de vroedvrouw en zei  als die maar wil komen. Maar amper 10 minuten later stond hij daar toch. En tot bij de geboorte, ’s avonds om half acht, is hij zeker elk uur langs gekomen om de evolutie te volgen. Geert was dan ook meteen de laatste boreling in Maria-Gabriël vermits een dag later, op 1/7/81 de materniteit in het Sint-Jozef ziekenhuis, opende

Fusie een feit

Na ruim 10 jaar onderhandelen, aantrekken en afstoten werd dan eindelijk, op  10 april 2009  de fusieovereenkomst tussen het AZ Sint-Jozef en het Sint-Elisabethziekenhuis ondertekend zodat op 1 september 2009 de fusie onder de naam AZ Turnhout een feit was.

Géén stapstenen, enkel struikelstenen

Waarom dit zo lang heeft geduurd ? Daar zijn een aantal redenen voor. In de eerste plaats bracht men dan wel twee ziekenhuizen onder één beheer, maar daarmee ook twee helemaal verschillende culturen.

Zo wat de geneesheren specialisten betreft. In AZ Sint-Jozef waren die exclusief verbonden met dat ziekenhuis en mochten ze ook géén privé-praktijk meer hebben. Dat was in het openbaar ziekenhuis totaal anders. Daar waren de dokters effectief den baas en hadden ze ook allemaal nog wel degelijk een privé-praktijk. Er was zelfs een redelijk bizarre constructie gemaakt die naar de patiënten toe alles behalve transparant was. Ik verduidelijk dit met een eigen ervaring.

Op 19/8/1999 had ik een afspraak gemaakt -met en IN het ziekenhuis- voor een behandeling. (gastroscopie) Hiervan krijg ik enkele dagen later een rekening toegestuurd… van het Centrum Inwendige Geneeskunde, gevestigd aan de Parklaan 55/8 in Turnhout.

Ik meende dat dit niet kon kloppen, vermits ik zowel de afspraak MET als de behandeling IN het ziekenhuis had ondergaan en schreef daarom een (aangetekende) brief aan de directie van het ziekenhuis.

Het antwoord was één en al tegenspraak. Ik geef het hierbij voor de duidelijkheid, integraal weer.  op 19/8 ll onderging u een onderzoek IN het ziekenhuis zonder te moeten worden opgenomen. Het onderzoek gebeurde evenmin op een medisch-technische dienst VAN het ziekenhuis (bv een labo-onderzoek) In uw situatie ging het dus om een onderzoek in de privé-praktijk van de geneesheer-specialist, VERBONDEN aan het ziekenhuis. Dit onderzoek wordt gefactureerd door de betrokken geneesheer (of associatie van geneesheren) De zetel van de associatie inwendige situeert zich op de Parklaan.

En zo werd meteen glashelder duidelijk…hoe onduidelijk en allesbehalve trasparant, de situatie in dat ziekenhuis dan wel was. Kort samengevat komt het neer op : u was wel in het ziekenhuis, maar eigenlijk was u er ook weer niet…

Maar, als klap op de vuurpijl krijg ik ook nog een rekening van…het Sint-Elisabethziekenhuis, voor diezelfde behandeling. In deze handelde het over de kosten van de verdoving die uit de ziekenhuisapotheek kwam…

Tja, eerst verklaren dat ik eigenlijk in de privé-praktijk van een dokter werd behandeld, waar het ziekenhuis niets mee te maken zou hebben…dan toch nog een rekening nasturen… Ik heb deze nooit betaald

Dit voorval maakt duidelijk dat er niet enkel twee beheerders-partners uit twee ziekenhuizen aan tafel zaten om tot een fusie te komen, maar ook een derde –beslissende– partner met name de geneesheren-specialisten al dan niet verenigd in een associatie

Financieel

Maar ook het financiële element was in deze erg belangrijk. Zo maakte het openbare ziekenhuis al enkele jaren grote verliezen. Ondermeer omdat de regeling waarbij omliggende gemeenten moesten bijbetalen naar gelang van het aantal patiënten uit die gemeente, was afgeschaft. Anderzijds ook omdat het personeel OCMW-personeel was en dus vastbenoemde ambtenaren.

Het AZ Sint-Jozef maakte echter behoorlijk winst en het personeel was daar met een gewone arbeidsovereenkomst verbonden.

Die financiële drempels werden weggewerkt door te beslissen dat de Stad Turnhout verantwoordelijk bleef om de pensioenlasten van de vastbenoemden ten laste te blijven nemen.

Sinds de fusie heeft dat al ettelijke miljoenen gekost aan de Turnhoutse belastingbetalers. En dat terwijl in de nieuwe formule van AZ Turnhout al meteen het eerste jaar van de fusie (2010) een financieel resultaat werd geboekt van maar liefst 8,7 miljoen €

Huidige kencijfers AZ Turnhout 2019

  • 1.987 medewerkers         
  • 202 artsen            
  • 111 vrijwilligers         
  • 647 erkende bedden 
  • 395.219 consultaties    
  • 45.706 spoedregistraties
  • 25.684 klassieke opnames
  • 9.615 ingrepen in dagziekenhuis
  • 1.649 bevallingen
  • 15.354 dialyses

AZ Turnhout heeft 2019 afgesloten met een positief financieel resultaat van 5,5 miljoen euro

Grootse plannen

5 jaar geleden, in 2016 werden plannen bekend gemaakt om te komen tot één groot en nieuw ziekenhuis in Turnhout. Zo zou tegen 2025 op campus Sint-Jozef een gloednieuw ziekenhuisgebouw, een toren van 17 verdiepingen, 65 meter hoog verschijnen, goed voor ruim 700 kamers. De kostprijs wordt geraamd op 150 miljoen euro. Dat een nieuwe campus zou komen langs de Steenweg Op Merksplas werd eerder al beslist door het Turnhoutse schepencollege.

Of er ooit één groot nieuw ziekenhuis zal komen in Turnhout en of dat dan op de campus Sint-Jozef zal zijn ?! De vraag is Hoeveel van die beslissingen vandaag nog overeind blijven ?!

Standaard
Geen categorie

Sint-Truiden, Diest, Middelkerke…

De pers puilde ruim twee weken uit over het nieuws dat Veerle Heeren, burgemeester van Sint-Truiden, en anderen via haar, waren voorgekropen in de pikorde van de vaccinaties.

Alhoewel ieder weldenkend mens zich toen al wel kon voorstellen dat  zij niet de enige zou zijn en dat Sint-Truiden ook niet enige plaats zou zijn.

Zo blijkt dat er nu ook in Diest, waar al iemand daarvoor werd ontslagen en in Middelkerke, eveneens voorkruipers aan het werk waren.

Meermaals lezen en horen we dan ook dat de pers het heeft over fraude. En dat is mijn inziens een totaal foute benoeming/beoordeling van deze feiten.

Waarom

Fraude is een vorm van bedrog waarbij zaken anders worden voorgesteld dan de werkelijkheid. Het doel van een fraudepleger is het bevoordelen van zichzelf of anderen, op een manier die in strijd is met de wet. Kenmerken van fraude zijn: er is sprake van een misleidende voorstelling, er wordt geprobeerd een economisch voordeel te behalen, er is opzet… Dit betekent vervalsen of bedriegen. Meestal wordt het bedriegen of vervalsen van zaken die met geld te maken hebben bedoeld.

Géén van beide

Het voorkruipen in de pikorde bij vaccinaties voldoet aan géén van beide definities. Er is immers géén sprake van (het overtreden van) een desbetreffende wet, noch van een economisch  voordeel of het behalen van een financieel voordeel !

Wat dan wel

Het gaat in deze  over het misbruiken van je functie,  als burgemeester of als bevelhebber van de brandweer, of als ambtenaar of betrokkene in een vaccinatiecentrum…

Het ondermijnen van je eigen functioneel en moreel gezag, dat is het duidelijk WEL !!

Van fraude, zoals wat met fraude wordt bedoeld is in deze feiten geen sprake. Maar wie weet zal het woord vaccinatiefraude toch nog het woord van het jaar worden maar dan in de betekenis van voorkruiperij

Dat Bart Somers, via de gouverneur, in de zaak Heeren -burgemeester Sint-Truiden, een onderzoek laat instellen, om het hoe en wat om na te gaan en of er eventueel sancties moeten worden genomen…is puur voor de galerij en dus louter tijdverlies. Hij heeft immers géén enkele wettelijke poot om op te staan

Dat ook in Middelkerke onregelmatigheden zijn vastgesteld…het zijn de eigen luizen van J.M. Dedecker die bijten. Als je als burgemeester regelmatig laat horen geen gevolg te zullen geven aan deze of gene maatregel. Als je zelf op zoek gaat naar een truukje om een terrassenoorlog te lanceren…tja, dan mag je -al dan niet gespeeld- bezwaarlijk verbaasd en verontwaardigd zijn dat het ook bij andere verantwoordelijken, wel eens de spui(t)gaten kan uitlopen.

En wat Diest betreft : mogelijk is er daar sprake van een voortvarendheid inzake het ontslag van een betrokkene…

Ondertussen is het afwachten of en hoeveel plaatsen er nog moeten worden toegevoegd aan het lijstje Sint-Truiden, Diest en Middelkerke…

Standaard
Geen categorie

Nieuw museum in Turnhout

Met de trein - Toerisme Turnhout

Via de facebookpagina Turnhout Van Toen, heb ik vernomen dat onze stad zich volgend jaar mag verheugen in een nieuw museum.

Epoch, een nieuw museum voor populaire cultuur opent in 2022 zijn deuren in Turnhout, vlakbij Turnova. Herontdek de golden age of arcade games, hun link met populaire cultuur en met het rijk kermisverleden van onze stad. (Otterstraat 189)   

Ik wil meteen ook even vermelden dat Guy Spaepen een heel mooie website heeft ontwikkeld rond Turnhout van vroeger. Overzichtelijk per thema. Zeker de moeite om eens te bezoeken. https://www.turnhoutvanvroeger.be/index.html

70 jaar terug in de tijd

Voor mij was één en ander aanleiding om eens in de archieven van de jaarverslagen van de stad Turnhout te duiken.

Op 1 januari 1950 telde Turnhout 32.624 inwoners. De 560 niet-Belgen onder hen, waarvan 487 Nederlanders, zouden heden ten dage, behalve 7 Zwitsers, 1 Engelsman en 2 Canadezen, allemaal vermeld worden als EU-burgers.

Ook in 1950 had Turnhout al een vrij groot politiekorps van in totaal 40 manschappen. Man is in deze ook letterlijk te nemen. 10 jaar later is het aantal inwoners aangegroeid tot 35.540. + 2.916 dus. Ook nog in 1960 was er één sociaal assistente in dienst van het OCMW.

1 januari 1970 klokt af op 37.927 of +2.783 inwoners om op 1/1/1980 37.652 inwoners te tellen, een vermindering van 275…

Hoe de situatie evolueerde vanaf 1/1/1990 kon je eerder al in deze blog lezen. Waar er 70 jaar geleden, 32.064 Belgen in onze stad woonden is dat in 2020 verminderd tot 29.607. https://wolput.com/2021/05/05/twee-keer-ja/

In een periode van 40 jaar (1950 tot 1990) groeide Turnhout met 5.043 inwoners. Die groei in de periode van 30 jaar daarna is met 7.768 een heel stuk groter. Met een kwantumsprong de laatste 10 jaar van + 4.503 inwoners.

Brussel kende Turnhout wel

Er was een tijd dat die van Brussel wel degelijk wisten waar Turnhout gelegen is. Zo kon onze stad zich in oktober 1969 zelfs twee keer verheugen in de komst van een minister. Op 17/10/69 was het beurt aan Louis Major, bij de opening van de nieuwe gebouwen van AMIVAL (langs de Begijnendreef) Amival was 5 jaar eerder, op 25/3/64 gestart in een gebouw van het Begijnhof.

Een goeie week later was de eer aan minister Van Mechelen die op 24/10/69 aanwezig was bij de opening van het Nationaal Museum Van De Speelkaart !

In die periode was Philips de grootste werkgever met medio 1970 +2.600 werknemers.

Naast een eigen regie Water, had Turnhout ook een eigen gemeentelijk slachthuis. Daar werden in 1969,  34.269 varkens geslacht en 3.947 grote runderen.

In 1980 telde het politiekorps al 69 leden en werd 19.627.000 fr voorzien voor herstellingen aan de Middelareskerk, 36.148.172 fr voor de H. Hartkerk, 26.296.000 miljoen fr voor de Wollewei, 50.706.721 fr voor de uitbreiding van het S.H.H.I. en 7.730.588 fr voor herstellen van stoepen en aanleggen van zebrapaden. Toen gigantische bedragen. In euro’s vandaag is dat zowat 3.512.000 €

Standaard
Geen categorie

Hoe lang is tijdelijk

Begin 2018 werd de E34 ter hoogte van Turnhout heraangelegd. Om het vele (omleidings) verkeer in goede banen te leiden werden aan het kruispunt Everdongenlaan, Tieblokkenlaan en Steenweg op Tielen, tijdelijke verkeerslichten geplaatst.

Kan een afbeelding zijn van weg en straat

Maar, mobiliteitsgoeroe Marc Boogers wist al snel te vertellen dat deze verkeerslichten daar een definitief karakter zouden krijgen. Weliswaar nà een studie die de plaatsing van definitieve lichten moest aanwijzen. Eerder in 2018 verklaarde Boogers al ‘volgend jaar (2019) krijgen ze een definitieve plaats’…Maar studies zijn in Turnhout vaak bedoeld om een oplossing op de lange baan te schuiven.. Gevolg is dat vandaag, na ruim 3 jaar, tijdelijk… nog steeds tijdelijk is https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180730_03640678

Straat helemaal versleten

Dat de Patriottenstraat in Turnhout een druk bereden straat is, zullen de bewoners zeker kunnen getuigen. Sinds enkele dagen is er alweer een zoveelste gat in ’t straat (het elfendertigste) + wegverzakking vastgesteld. Ik ken niet het exacte aantal maar zoiets doet zich in deze straat zeker toch wel 4 à 5 keer per jaar voor. Met telkens de nodige verkeershinder tot gevolg. Deze veelvuldige wegverzakkingen tonen duidelijk aan dat de Patriottenstraat dringend toe is aan een complete en grondige heraanleg, ook van het riolenstelsel.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Waarom ?

Kan iemand mij vertellen waarom ik als voetganger of fietser, via de stationsparking, niet meer naar de Diksmuidestraat mag ??

Kan een afbeelding zijn van weg en de tekst '100m UITGEZONDERD BEWONERS'

Waar is rode postbus ?

Kan een afbeelding zijn van buitenshuis

Waar nu, in de Patriottenstraat, de wegenis van de Kasteelloop werd aangelegd stond voordien een rode postbus van Bpost. Aanvankelijk dachten wij dat deze omwille van de werken, tijdelijk verdwenen was…maar ook in deze vrees ik dat tijdelijk definitief geworden is…

Standaard
Geen categorie

Nieuwe Zaken

Geschiedenis - Stichting Christelijk-Sociaal Congres

Deze week, donderdag 13 mei 2021,viert de katholieke kerk, de feestdag van O.L.H. Hemelvaart. Eén van de 10 betaalde feestdagen in ons land.

Rerum Novarum

Wat ooit het grote A.C.W was herdenkt dan, traditioneel  Rerum Novarum, (Latijn voor Nieuwe zaken of een omwenteling) een in 1891 door paus Leo XIII geschreven encycliek. Die encycliek houdt zich bezig met de situatie van de arbeidersklasse en formuleert in de vorm van een aantal uitgangspunten de sociale leer van de Katholieke Kerk.

Ik was dan ook erg verbaasd dat men in het VRT programma ‘De Markt’ in hun uitzending van 8/5, op Canvas, sprak over de 100e verjaardag van beweging.net. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaal-Weer/de-vrije-markt/

Immers werd deze beweging maar opgericht in 2014. Dan kan je 7 jaar later toch nog niet spreken over een 100e verjaardag…

Maar omwille van het financiële debacle met Dexia en Arco in 2011, was het grote Christelijke middenveld ACW zijn geloofwaardigheid helemaal kwijt geraakt. Zo waren zij genoodzaakt om zich om te vormen tot beweging net. Een koepel waaronder iedereen zich kon hergroeperen. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2011/10/12/acw-en-arco-pijnlijk-bedrog/

VRT- De Markt, nam een interview af van Liesbeth De Winter, algemeen secretaris van deze beweging sinds 1 juli 2019. Een tactische zet van de beweging, zoveel is zeker, om deze dame het veld in te sturen. Want zij is alvast niet belast en beladen met het verleden van het ACW en de toch wel gortige ARCO-zaak.

Behalve het feit dat deze dame  -inhoudelijk- voornamelijk sprak over de werking van Okra heb ik vooral ook de volgende uitspraak van haar onthouden :

wij komen op voor de gewone man en de gewone werkmens’

Rerum Novarum…verraden

Dat was ook het principe waaronder de gewone werkman zwaar belazerd werd bij het verkopen van Arcopar-aandelen als een spaarboekje. Honderdduizenden  verloren zo flink wat duizenden euro’s bij het faillissement van Dexia en de val van Arco.

Tot op heden -10 jaar later- heeft zelfs noch het ACW, noch de opvolger beweging net, daar ook maar ooit enig excuus voor aangeboden…

Dat de opvolger van het ACW sinds 2014 een flinke ruk naar links heeft genomen is vooral duidelijk binnen de vakbond ACV, die de rode loper uitrolden voor het communistische PVDA/PTB. https://wolput.com/2020/09/08/een-te-links-acv/

En hoe goed de CM opkomt voor de gewone (werk)man hebben zij recent nog duidelijk gemaakt als medeoprichter en bestuurders bij het AZ Turnhout.

Zo verhoogden zij de erelonen bij hospitalisatie in een éénpersoonskamer, per 1 maart 2021 met maar liefst 35%. (van 100 naar 135%) met als motivatie dat ze zo op dezelfde -dure- financiële lijn komen als de andere ziekenhuizen in de Kempen…https://www.azturnhout.be/nieuws/ereloonsupplementen-voor-eenpersoonskamer-stijgen-naar-135

Van dergelijk opkomen voor de gewone (werk)man heb ik mijn buik vol. Het is bovendien niets meer of minder dan het verraden van de beginselen van de Rerum Novarum encycliek van Paus Leo XIII

Deze omwentelingen van de Christelijke arbeidersbeweging -ACW- zijn alvast niet deze die in de Rerum Novarum encycliek bedoeld worden. Paus Leo XIII heeft zich in 2011, met die onverkwikkelijke Arco affaire, ongetwijfeld omgedraaid in zijn graf !!

Standaard
Geen categorie

Minder is meer

Minder - woorden.wiki.kennisnet.nl

Minder werklozen in Turnhout en toch meer problemen ?! Ja, hoe eigenaardig het ook klinkt maar het is wel zo. Een woordje uitleg om dit te verduidelijken.

In april 2021 zijn er 269 werkzoekenden minder dan vorig jaar. Dat is uiteraard positief. Maar, meer in detail bekeken blijven de knelpunten van wie moeilijker aan de slag geraakt wel groter worden.

Het aandeel werklozen van vreemde origine blijft even groot en schommelt al een hele tijd rond de 54% en ook het aantal werklozen onder de noemer andere (voornamelijk leefloners) blijft al enkele jaren op hetzelfde niveau plakken. Deze cijfers evolueren als volgt : april 2015 = 267, april 2016 = 285, april 2017 = 332, april 2018 = 444, april 2019 = 444, april 2020 = 443 en april 2021 = 436.

Te lang werkloos

Maar, bekeken naar werkloosheidsduur is er enkel een afname van het aantal kortdurende werklozen. Meer bepaald -115 voor wie minder dan 3 maanden werkloos was; -119 voor wie minder dan 6 maanden werkloos is geweest en -95 voor wie minder dan één jaar werkloos was.

Daar staat tegenover dat in de groep die minstens één jaar maar minder dan twee jaar werkloos was een stijging van +36 te noteren valt en +25 voor de groep die langer dan twee jaar werkloos is.

En alle arbeidsmarktdeskundigen klinken unisono : hoe langer werkloos, hoe moeilijker je opnieuw aan de slag kan of mag.

Over deze problematiek schreef ik een vrije tribune in Doorbraak, op 10 april ll. Een analyse die ik ook bezorgde aan Vlaams minister Somers en Crevits  https://doorbraak.be/vdab-laat-werklozen-in-de-steek/

Minister werkt aan ingrijpende hervorming

In zijn antwoord stelt Bart Somers hij niet enkel dat het een zeer interessant opiniestuk is. Hij heeft dit  ook meteen gedeeld met zijn bevoegde adviseurs die dezelfde mening zijn toegedaan.
Maar vooral het gegeven dat  minister Somers werkt aan een ingrijpende hervorming en modernisering van het inburgeringsdecreet is in deze belangrijk.

Het inburgeringsbeleid zal zo niet langer bestaan uit twee, maar vier pijlers. Nieuwkomers zullen de taal moeten leren (pijler 1) en een cursus maatschappelijke oriëntatie moeten volgen (pijler 2). Maar ze zullen voortaan ook meteen naar de arbeidsmarkt begeleid worden (pijler 3) én 40 uur gekoppeld worden aan een Vlaamse buddy (pijler 4). 

Een inburgeringstraject dat we voortaan op maat willen aanbieden en dat daardoor ook niet langer lineair verloopt, maar waarbij de vier integratiepijlers parallel met elkaar verlopen en mekaar zo versterken. Een inburgeringsbeleid waarbij je de taal leert terwijl je aan het werk bent en de waarden van onze samenleving ontdekt bij het uitbouwen van een eigen netwerk.

Vooral pijler drie is daarbij uiteraard van belang met betrekking tot uw opinie. Hier moeten we inderdaad een inspanning leveren. De huidige cijfers geven immers aan dat minder dan de helft van de inburgeraars naar de VDAB wordt toegeleid. En voor personen met een niet-Europese nationaliteit bedraagt de werkzaamheidsgraad slechts 42,4%. Daarmee is Vlaanderen één van de slechtste leerlingen in Europa. Dat is onaanvaardbaar. Voor ons als samenleving, maar evenzeer voor de inburgeraar zelf.

Daarom gaan wij er voor zorgen dat elke inburgeraar toegeleid en opgevolgd wordt door de VDAB. En dit binnen de twee maanden na start van het inburgeringscontract.

Turnhout werkt anders

Vooral dat laatste is van groot belang in onze stad. Immers sloot Turnhout begin november vorig jaar een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met VDAB.

Essentieel in deze afspraken,  is dat het OCMW het alleenrecht heeft om acties te ondernemen, voor mensen met een leefloon en de VDAB alle andere werkzoekenden ondersteunt. Dat is dus niet wat Somers wil bereiken…https://www.gva.be/cnt/dmf20201028_97811725

Is anders beter ?

Zelf ben ik een erg koele minnaar van deze afspraak. Enerzijds omwille van mijn vrees dat men zo leefloners te lang zou laten hangen in een traject terwijl VBAB de uitgelezen partner is of moet zijn om ook nieuwkomers een aangepaste begeleiding -op maat dus- te bieden. Anderzijds omdat deze aanpak aan onze stad veel geld en inzet van personeel vergt.

De VDAB moet de nodige middelen krijgen en dus, zoals het eigenlijk altijd al de bedoeling is geweest, om alle werkzoekenden, ook de nieuwkomers zo snel  mogelijk te laten integreren op de arbeidsmarkt.

De weg die Somers wil bewandelen is dan ook de enige juiste weg !


 

Standaard
Geen categorie

Herinnert u zich deze nog

THEATER. Billen kletsen tijdens avondje improvisatie - Het Nieuwsblad Mobile

Het lijkt wel een jingle uit één of andere hitparade…maar het is veel ernstiger dan dat. Ik neem jullie mee in een tijdscapsule naar begin 2020…

Ergens in China ontwaakt een virus -covid 19 genaamd- dat stilaan ook zijn weg zal vinden naar Europa en de rest van de wereld.

Om één en ander trachten in te dijken neemt ook ons land drastische maatregelen en krijgen we te maken met een quasi volledige lock down in België en nog een zeer beperkte bewegingsvrijheid. Blijf in uw kot was de boodschap

De politie krijgt de opdracht om die zwaar beperkende maatregelen ook te handhaven. Maar gaandeweg blijkt dat -vooral in het Brusselse gewest- heel wat mensen deze maatregelen niet blijken te kennen en ze dus ook niet te respecteren.

Socio- en andere logen hebben het dan over de ‘moeilijk bereikbare doelgroepen’ die onze talen -ah ja, Brussel hé- niet machtig zijn en het allemaal niet begrijpen…

Oplossing : er moet een massieve informatiecampagne op poten worden gezet met affiches in alle mogelijke talen, met pictogrammen, met huisbezoeken, via sociale media, via straathoekwerkers enz. …

Nu, ruim een jaar later zitten we volop in de vaccinatiecampagne, alhoewel het begrip  volop niet voor alle gewesten in ons land opgaat en wat blijkt : opnieuw zijn het, ongetwijfeld, dezelfde doelgroepen die niet komen opdagen…

Volgens Het Laatste Nieuws zou amper 12,3% van de meerderjarige inwoners van Sint-Joost-ten-Node al gevaccineerd zijn…Dat is bijna exact een derde van wat Sint-Pieters-Woluwe kan voorleggen. En dat heeft volgens diezelfde socio- en andere logen te maken met het verschil tussen arm en rijk.  https://www.hln.be/binnenland/de-vaccins-dreigen-de-kloof-tussen-rijk-en-arm-te-verdiepen~a4751845/

Oplossing : Om te beginnen door gericht te communiceren naar die doelgroep, zegt Van Hootegem. Zeer laagdrempelig, via affiches, mond-tot-mond via buurtwerkers, door samen te werken met wijkverenigingen en vertrouwensfiguren, de oldskool kanalen met andere woorden. Aangevuld met gerichte sociale media-acties en berichten via WhatsApp-groepen. 

Vraag : wat hebben jullie daar de afgelopen maanden dan allemaal NIET gedaan, in Brussel en omstreken, aan sensibilisatie ?

Het grootste non-argument dat in HLN werd aangebracht is ongetwijfeld dit Mensen vragen zich af: als ik kom opdagen, wat gaat de overheid met die informatie doen? Zeker voor bijvoorbeeld sans-papiers is dat een enorme drempel.

Hoezo, de overheid heeft zelfs géén informatie van mensen zonder papieren, illegalen dus gewoon ??!! Dus kunnen ze niet worden uitgenodigd of kan er ook geen info -die er dus niet is- worden gebruikt…

Maar het wellicht belangrijkste argument mag niet worden vernoemd en dat is religie. Zo lang er te veel mensen van overtuigd zijn dat enkel hun God -wie dat ook mag zijn- zal beslissen over ziekte, leven en dood, zal geen enkele communicatiecampagne de vaccinatiebereidheid kunnen opkrikken !

Het is toch onvoorstelbaar hoe onze overheden al meer dan een jaar blijven improviseren…om nog maar te zwijgen over de vaudeville rond de opening van de terrassen. Protocol zegt dat plexiglas wel kan maar onze nobele ministers beslissen enkele uren vooraf dat het niet kan…

Misschien taskforce nummer elfendertig oprichten…

Ik denk, nee ik weet het wel zeker, zo zou ik het ook kunnen en zelfs beter.

Standaard
Geen categorie

Geprezen en bekrozen

Dat niet iedereen in Turnhout en/of daarbuiten gelukkig is met mijn blogs, zal of mag niemand verwonderen. Maar of dan verwijten als neo-koloniaal en racistisch terecht zijn…dat is dan weer enkele bruggen te ver.

De aanleiding waarom ik dit schrijf is terug te vinden in mijn recente blog https://wolput.com/2021/05/05/twee-keer-ja/

Vooraf…

…wil ik enkele zaken scherp en duidelijk stellen, zoals a) ik ben geen woke-denker b) evenmin ben ik een BLM aanhanger maar integendeel wel een ALM -all lives matter- verdediger  c) ik ben vooral ook géén racist  d) nog nooit heb ik iemand minderwaardig gevonden om welke reden dan ook. Niemand zal mij in eender welke blog op het tegendeel kunnen betrappen !!

Wat mijn blogs betreft

Ik focus hoofdzakelijk op de sociaal-economische context waarin onze stad zich bevindt. Als stad, als participant in de stadsregio en als één van de 13 Vlaamse centrumsteden. De meest in het oog springende indicatoren zoals samenstelling van de bevolking, leefloon en werkloosheid komen dan ook regelmatig aan bod. En ja, het is effectief zo dat die socio-economische toestand belabberd is !

De cijfers in mijn blogs zijn altijd afkomstig van officiële databanken.

Gebruik of misbruik maken van mijn cijferblogs

Uiteraard zijn mijn blogs openbaar en mogen ook door iedereen worden gebruikt in de context waarvoor ze bedoeld zijn: sociaal-economisch. Het is niet mijn verantwoordelijkheid als een persoon of partij deze cijfers zou gebruiken om welke andere reden dan ook.

Bovendien hanteer ik bij het bloggen twee belangrijke invalshoeken en die zijn : de mensen informeren en beleidsmensen ertoe aanzetten deze informatie doelgericht te gebruiken in acties rond werkloosheid en armoede.

Trouwens tijdens besprekingen over de Sihamegate, in de Antwerpse gemeenteraad bleek dat heel wat gemeenteraadsleden een stem uitbrengen in dossiers die ze, in het beste geval, maar halfsegat hebben gelezen. Het is mogelijk dat deze vaststelling niet opgaat voor de Turnhoutse gemeenteraad…maar mijn blogs kunnen hen tenminste mee ondersteunen, als ze dat al willen…

Stoppen met bloggen

Géén grijs haar op mijn hoofd dat daaraan denkt.

Integendeel. Het is juist omdat de zwaar gesubsidieerde en wokegerichte voornamelijk linkse media, geen aandacht (mogen of willen) hebben voor deze problemen (lokaal en/of bovenlokaal) dat ik mijn blog wil aanhouden. En als ze er al iets over brengen, zoals recent in GVA over de aangroei van de Turnhoutse bevolking, dan kan ik niet anders dan vaststellen dat er een krampachtige poging werd ondernomen om de objectieve cijfermatige waarheid te omzeilen.

En ja, ik denk rechts (dat is géén ziekte) en al wie dat in verband brengt met racisme en fascisme dwaalt, of zelfs nog veel erger dan dwalen ! En ja, ik huldig al heel mijn loopbaan en nu nog steeds het principe dat solidariteit zonder grenzen NIET kan blijven bestaan. En ja ik ben een fiere Vlaming maar ook een fiere Belg (mag het ?!)

En ja, ik zal zoveel mogelijk blijven bloggen omdat ik van mening ben dat iedereen recht heeft op die informatie die maar al te vaak niet terug te vinden is in de reguliere media !

Niet de hemel in prijzen

Het kan verkeren in het leven. Vroeger werd ik in mijn -vertegenwoordigend-  werk geprezen omwille van de analyses die ik maakte. Tegenwoordig moet ik er mij rekenschap van geven dat degelijke en correcte analyses in dit woke tijdperk liever bekrozen worden. ’t Zal me worst wezen hoor wokers !! Ik heb niet de behoefte om door jullie de hemel te worden in geprezen

Standaard
Geen categorie

Twee keer JA

Gratis e-card: "Goede+vlucht!" | Citaat reizen, Goede reis, Vakantie humor

JA, Turnhout kampt met een stadsvlucht. JA, de Turnhoutse bevolking groeit uitsluitend aan met inwoners van vreemde -dus NIET Belgische-herkomst.

En dat is géén nieuw probleem want dat is zo al minstens 30 jaar bezig. Wel heeft zowel de stadsvlucht als de instroom van inwoners van vreemde herkomst, vooral de laatste jaren een…grote vlucht genomen.

Dat heb ik al herhaalde malen -cijfermatig onderbouwd- aangetoond in mijn blogs. Dat ik daar nu nog eens op terugkom heeft te maken met een artikel wat in GVA verscheen op 4/5 ll.

Voor de duidelijkheid, ga ik mijn lezers niet verwarren door de begrippen nationaliteit en herkomst door mekaar te haspelen.

En de bron van deze cijfers is de databank van de provincie in cijfers. https://provincies.incijfers.be/databank

Een tijdlijn van 30 jaar

…die de evolutie in de Turnhoutse bevolking weergeeft.

1990 : 35.194 inwoners van Belgische en 2.473 inwoners van vreemde herkomst. Op dat ogenblik is 7% van de bevolking van vreemde herkomst (VH) , in vergelijking met de Belgische inwoners.

2000 : 34.375 Belgen, 4.391 inwoners van VH. De verhouding is dan 12,7% van VH tegenover de Belgische herkomst. Op 10 is er een stadsvlucht van -819 Belgen en een toename van +1.918 inwoners van

2010 : 32.343 Belgen en 8.589 van VH. Het aantal inwoners van VH is nu al opgelopen tot 26,5% van het aantal Belgen. De stadsvlucht is in deze periode van 10 jaar toegenomen tot -2044 Belgen en er is een toename van 3.894 inwoners van VH

2020 : 29.607 Belgen en 15.828 van VH. Door de sterke groei van het aantal inwoners van VH, is de verhouding met het aantal Belgen al opgelopen tot 53,4%

In 30 jaar is er een stadsvlucht van 5.487 inwoners (ruim 15%) van Belgische herkomst en nam het aantal inwoners van vreemde herkomst toe met 13.355 personen. De groei van het aantal inwoners van VH is vooral erg groot sinds 2016, met +1.092; +426 in 2017; +1.008 in 2018; +852 in 2019 en +974 in 2020.

Samen met de toename van de inwoners van vreemde herkomst, nam ook de stadsvlucht van Belgen toe…toeval ?!

In het artikel van GVA verwijst de journalist ook naar de sterke groei van het aantal inwoners van VH in Roeselare. Goed om weten is dat Roeselare NIET te maken heeft met een stadsvlucht maar met een groei van het aantal Belgen (van 51.551 in 1990 naar 52.059 in 2020) waardoor de verhouding inwoners van VH ten overstaan van het aantal Belgen, met 22% dan ook veel gunstiger is !

Ik wil je ook nog enkele markante cijfers geven uit de databank van de stadsregio in cijfers. Met 45.435 inwoners telt Turnhout 51,05% van het aantal inwoners in de stadsregio (88.988)

-44,09% inwoners van Belgische herkomst wonen in Turnhout.

-51,6 van de 4.143 Nederlanders woont ook in Turnhout. Maar daar moet ik toch deze kanttekening bijmaken. Een nieuwe inwoner, met de Nederlandse nationaliteit, maar in Afrika geboren (of elders) is voor onze diensten een Nederlander. Vandaar dat je in onze stad heel wat gekleurde Nederlanders tegenkomt.

-Van de 1.839 inwoners uit Maghreb-landen (waaronder Marokko en Algerije) woont 82% in Turnhout

-Van de 2.650 Oost-Europeanen (Roemenië, Polen…) woont ruim 78% in Turnhout

https://stadsregioturnhout.incijfers.be/dashboard/dashboard

In twee vorige blogs beschreef ik al, welke invloed deze cijfers hebben op een collectieve verarming van on ze stad. https://wolput.com/2021/04/30/turnhout-is-geen-oase/ https://wolput.com/2021/05/02/goed-geinformeerd-zijn/

Standaard
Geen categorie

Bemoedigende cijfers

Stock market or forex trading graph : Stockfoto

Zaterdag mogen de horecaterrassen -eindelijk- terug open en er blijkt mooi weer op komst te zijn met behoorlijk aangename temperaturen.

Maar ook de coronacijfers gaan -eindelijk- de goede richting uit. Zo nam het aantal patiënten op I.C. op exact 14 dagen af met -122-  van 946 (19/4) tot 824 (3/5)

En ook de vaccinaties zijn zo stilaan onder stoom gekomen. Met 3.133.908 (minstens) eerste spuitjes behalen we in België -tot op vandaag- een vaccinatiegraad van 27,2%. Voor Vlaanderen is dat 28,07%, Wallonië=27,61%, de Oostkantons zijn goed voor 28,75%.

Het ‘zieke’ broertje in deze is, hoe kan het anders, Brussel met 20,82%. Niet te verwonderen dat de minister-president -Vervoort- een vaccinatiepaspoort wil invoeren. Maar, hoe kan het anders, kreeg hij van Unia al meteen de wind van voor wegens mogelijke discriminatie.

https://www.demorgen.be/voor-u-uitgelegd/vaccinatieteller-belgie-hoeveel-belgen-hebben-hun-vaccinatie-tegen-het-coronavirus-achter-de-rug-wanneer-is-het-aan-u~b7bedf0c/

Wanneer gaat die veel geld opslorpende instelling -Unia- nu eindelijk eens de juiste prioriteiten leggen ? Ze hadden het afgelopen jaar beter al hun energie gebruikt om de zogenaamde moeilijk bereikbare doelgroepen, -waarvan er te veel denken dat hun god (wie dat ook mag zijn) wel zal bepalen wie ziek zal worden en sterven van corona-, te overtuigen zich WEL te laten vaccineren !!

Werkloosheid

Ook de werkloosheidscijfers van de stad Turnhout -april 2021- zijn bemoedigend. Met 269 werkzoekenden minder dan vorig jaar. 203 wzua’ers -dat zijn de werklozen die effectief uitkeringen krijgen- minder, wat een boost geeft aan de vermindering van de globale cijfers werkloosheid.

Minder doppers, grotere knelpunten

Maar…dat mag ons niet verblinden voor de bestaande knelpunten. En dat zijn -hoofdzakelijk- de volgende

-Het aandeel van werklozen van vreemde origine blijft even groot en schommelt al een hele tijd rond de 54%

-het aantal werklozen onder de noemer andere (voornamelijk leefloners) blijft al enkele jaren op hetzelfde niveau plakken. Deze cijfers evolueren als volgt : april 2015 = 267, april 2016 = 285, april 2017 = 332, april 2018 = 444, april 2019 = 444, april 2020 = 443 en april 2021 = 436

-bekeken naar werkloosheidsduur is er enkel een afname van het aantal kortdurende werklozen. Meer bepaald -115 voor wie minder dan 3 maanden werkloos was; -119 voor wie minder dan 6 maanden werkloos is geweest en -95 voor wie minder dan één jaar werkloos was.

Daar staat tegenover dat in de groep die minstens één jaar maar minder dan twee jaar werkloos was een stijging van +36 te noteren valt en +25 voor de groep die langer dan twee jaar werkloos is

-Ondanks een vermindering -met 97- van het aantal laaggeschoolden, stijgt wel hun aandeel in de totale cijfers. Waar dat vorig jaar 49,7% was, is dat een jaar later 51,4%…

Het is met deze knelpunten dat VDAB dringend aan de slag moet en ook de stad mag absoluut niet versagen, wat de leefloners betreft !!

Standaard